Шофьорите в градския транспорт протестират символично заради недобри условия на труд. От няколко дни те шофират с жълти жилетки
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В днешното издание на "Вашият глас" говорихме за шофьорите в градския транспорт, които символично протестират заради недобри условия на труд. От няколко дни те шофират с жълти жилетки. През последната седмица с предаването се свързаха хора, които са работили или все още работят в столичния градски транспорт. Те разказаха за условията на труд през своя поглед. По думите им наистина в различните транспортни дружества липсват кадри, поради което хората работят извънредно. За да успеят да почиват, пускат болнични, а при допустими 150 извънредни часа годишно не са излючение случаите, в които шофьорите имат по 350-400 работни часа.
С предаването "Вашият глас" се свърза Йорданка Йорданова, която има близки познати, които работят в градския транспорт на София. Тя попита защо трябва да стане инцидент, за да се обърне внимание на това, че шофьорите работят без почивка. Според нея заради ниските заплати има 150 вакантни места, а тези, които са на работа, работят между 15-20 дни без почивка.
С предаването ни се свърза и друга наша слушателка - г-жа Иванова. Тя разказа, че 30 години е работила в градския транспорт на София. Напуснала е преди повече от година. Тя посочи, че извънредният труд надвишава допустимия, но според нея всичко това става с благословията на Столичната община. Разказа ни още, че обявените заплати от 1600 - 1700 лв. не са реални.
Г-н Симеонов - така се представи следващият наш слушател, който преди няколко години е бил уволнен от Столичния автотранспорт, защото, по думите му, не е бил удобен и е разкрил какви са условията на труд в сектора.
Той ни сподели, че нарушенията в Столичния автотранспорт са много, а основната заплата е 874 лв. и след актуализацията не вярва да стигне до 1000 лв. Допълни, че колегите му прибягват до болнични, за да почиват, защото, освен многото работа, няма и графици за месеца и те не знаят кога трябва да бъдат на работа, както и кога трябва да почиват. Съдът е възстановил г-н Симеонов на работа, но той казва, че това, което е заварил, е плашещо, защото голяма част от колегите му са със животозастрашаващи заболявания.
По закон извънредният труд е ограничен и трябва да бъде до 150 часа на година. Директорът на Столичния автотранспорт Слав Монов обясни, че извънредният труд в автотранспорта се заплаща с 65% над трудовата ставка и посочи, че има желаещи, които се възползват от това, но насила никой не е каран да полага извънреден труд. Монов посочи, че здравословното състояние на водачите се следи постоянно, а всеки желаещ може да посети здравните пунктове към Столичния автортанспорт.
Според него часовете за управление и почивка са регламентирани и се съблюдава за спазването им, а ИА "Главна инспекция по труда" също извършва проверки.
Директорът на Столичния електротранспорт Евгений Ганчев също посочи, че нито един човек не е накаран да работи насила и извънредният труд се полага доброволно. Средният извънреден труд за изминалия месец е 28 часа, но това се е случило в месец с грипни епидемии и сериозен процент служители, които са били болни. Той допълни, че в цяла Европа има сериозен недостиг на водачи.
Председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Екатерина Йорданова обясни, че в общината не спират да търсят възможности за привличане на нови кадри в транспортните дружества.
Екатерина Йорданова каза още, че в момента на национално ниво тече дебат за увеличение на извънредния труд с 300 часа годишно.
Кметът на София Йорданка Фандъкова увери, че се работи по всички проблеми, свързани с условията на труд в градския транспорт.
Това, което стана ясно, е, че проблеми има, но те се решават заедно със синдикатите, така че всички, които рабоят в сектора, да бъдат удовлетворени.
След всички становища остава въпросът кой ще носи отговорност за пътниците в превозното средство при евентуален инцидент - този, който не е почивал 10-15 дни и е вземал двойни смени или този, който е позволил това да се случи.
Цялото предаване - чуйте в звуковия файл.
Ако и вие имате нерешен проблем с институциите в София и не знаете към кого да се обърнете, потърсете ни във фейсбук страницата на Радио София, на имейл glas@bnr.bg, както и на телефон 02/ 93 36 200. Не забравяйте да оставите име и телефон за контакт. Ние ще се свържем с вас.