Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ се подобриха през февруари пръв път от четири месеца насам при това по-силно от очакваното благодарение най-вече на рязко повишаване на очакванията за представянето на американската икономика в бъдеще, показват резултат от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие скочи до 131,4 пункта от 120,2 пункта през януари (най-ниско ниво от юли 2017-а година насам) и осреднена прогноза за индекс на ниво от 124,7 пункта. По този начин индексът отново отправи поглед към неговия многогодишен октомврийски връх от 137,9 пункта ( най-високо ниво от септември 2000-а година).
"Потребителското доверие се възстанови през февруари след три месеца на последователни спадове", посочи Лин Франко, която е директор на проучването на Conference Board. "Индексът, оценяващ текущата ситуация, се подобри, тъй като потребителите продължават да гледат благоприятно на условията за бизнес и на пазара на труда. Очакванията в бъдеще, които бяха негативно повлияни през последните месеци от нестабилността на финансовите пазари и от частичното спиране на работата на федералното правителство, се възстановиха през февруари. Въпреки това, според икономическите прогнози на Conference Board, темпът на разширяване на американската икономика се очаква да се забави през 2019-а година", допълни Лин Франко.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар), се повиши през февруари до 173,5 пункта от 169,6 пункта през януари, докато индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) отскочи силно до 103,4 пункта, след като през януари се срина рязко до 87,3 пункта, достигайки най-ниско ниво от октомври 2016-а година.
Процентът на потребителите, които определят като "добри" настоящите бизнес условия се повиши от 36,5% до 41,2%, докато процентът на американците, определящи бизнес условията като "лоши", остана непроменен на ниво от 10,8%.
Потребителските нагласи относно бъдещите бизнес условията в краткосрочен план са по-оптимистични през февруари, като процентът на анкетираните, които очакват подобряване на условията за бизнес през следващите шест месеца, се повиши до 19,7% от 16,3% при намаляване до 8,9% от 13,8% на процента на тези, които прогнозират влошаване на бизнес условията в близко бъдеще.
Индексът на компанията Conference Board, определящ като "трудно" намирането на работа в САЩ, се понижи през февруари до 11,8% от 12,6%, докато индексът, определящ наличието на работни места като "изобилно", се понижи до 46,1% от 46,7%.
Подобряването на потребителските нагласи е сигнал, че икономическият растеж може слабо да се повиши през следващите месеци, запазвайки икономиката на САЩ на пътя на най-продължителната в историята експанзия, след като през юни ще се навършат точно десет години на устойчив растеж.