Продажбите на автомобили в Китай се понижиха съществено през януари и през февруари, задълбочавайки негативната тенденция за осми пореден месец, показват публикувани в понеделник данни на Китайска асоциация на производителите на автомобили.
Продажбите на автомобили във втората по сила световна икономика през януари и февруари - период, който включва едноседмичната ваканция за посрещане на Лунната Нова година - се понижиха с цели 15% спрямо година по-рано до 3,85 млн. броя автомобили. Въпреки че продажбите на търговски превозни средства нараснаха с 2% до 608 хиляди, продадените леки пътнически автомобили се понижиха с 18% до 3,24 милиона през първите два месеца на годината.
Днешните данни удължават негативната тенденция за автопроизводителите в най-големия автомобилен пазар в света, където продажбите през втората половина на 2018-а година бяха с 11% по-малко от година по-рано.
Продажбите на основното съвместно предприятие на американската компания Ford Motor Co. в Китай - Chang'an Ford Automobile Co. - се сринаха през януари и февруари с цели 75% спрямо година по-рано до едва 21 535 автомобила, според китайския партньор на Ford. Това принуди Ford да обяви, че спира да подновява договорите на около 10% своите работници в Китай в опит да се пребори със спада в търсенето. През миналата година продажбите на Ford в Китай се свиха с 37 на сто.
Тенденцията на спад се ограничи донякъде от продажбите на електрически превозни средства, които се удвоиха през първите два месеца на годината до 148 хиляди броя.Въпреки това анализаторите прогнозират, че забавянето на автомобилните продажби ще продължи през втората половина на годината, като очакват завръщане към растежа през 2020-а година. Компанията Nomura Securities Co. Ltd прогнозира спад от 5% на автомобилните продажби в Китай тази година и връщане към растежа едва през следващата година.
Други анализатори на автомобилния пазар пък смятат, че търсенето на дребно не е толкова слабо, колкото изглежда, и прогнозират неговото възстановяване след изчистване на текущите големи складови запаси. Базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight очаква продажбите да спаднат с 10% през първото тримесечие, но след това да нараснат, като през цялата настояща отбележат повишение с общо 3 на сто.