Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ се влошиха изненадващо през март най-вече в резултат на рязко понижение на оценката за текущото състояние на икономиката, показват резултат от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие спадна до 124,1 пункта от 131,4 пункта през февруари при осреднена прогноза за индекс на ниво от 132,5 пункта.
"Потребителското доверие спадна през март, след добрия отскок през февруари, като по-ниската оценка за текущото състояние на икономиката е основен двигател за влошаването през настоящия месец", посочи Лин Франко, която е директор на проучването на Conference Board. "Доверието е до известна степен нестабилно през последните няколко месеца, тъй като потребителите трябваше да се справят с колебанията на финансовите пазари, с частично спиране на дейността на федералното правителство и с много слабия доклад за новооткритите работни места през февруари. Въпреки тази динамика потребителите остават уверени, че икономиката ще продължи да се разширява. Общата тенденция на потребителското доверие обаче бележи известна слабост от миналото лято насам, което е предпоставка за по-сдържан икономическия растеж", допълни Лин Франко.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар), се понижи рязко през март до 160,6 пункта от 172,8 пункта през февруари, докато индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) се понижи по-сдържано до 99,8 от 103,8 пункта през февруари, когато достигна най-ниско ниво от октомври 2016-а година.
Процентът на потребителите, които определят като "добри" настоящите бизнес условия се понижи през март до 33,4% от 40,6% месец по-рано, докато процентът на американците, определящи бизнес условията като "лоши", нарасна до 13,6% от 11,1 на сто.
Потребителските нагласи относно бъдещите бизнес условията в краткосрочен план са също по-песимистични през март, като процентът на анкетираните, които очакват подобряване на условията за бизнес през следващите шест месеца, спадна до 17,7% от 19,6% при слабо увеличаване до 9,3% от 9,2% на процента на тези, които прогнозират влошаване на бизнес условията в близко бъдеще.
Индексът на компанията Conference Board, определящ като "трудно" намирането на работа в САЩ, се увеличи през март до 13,7% от 11,7%, докато индексът, определящ като "изобилно" наличието на работни места, се понижи до 45,7% от 42,0%.
Влошаването на потребителските нагласи е пореден сигнал за отслабване на икономическия растеж през следващите месеци, но запазвайки икономиката на САЩ на пътя на най-продължителната в историята експанзия, след като през идващия юни ще се навършат точно десет години на устойчив растеж.