Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Влошаване на потребителските нагласи в Германия за юни до двегодишно дъно

Институт за пазарни изследвания GfK

Потребителските нагласи в Германия за юни отслабнаха до двугодишно дъно в резултат на влошаване на икономическите очаквания и на желанието за бъдещи покупки, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за юни 2019-а година се понижи до 10,1 пункта от 10,2 пункта през май (низходяща ревизия от 10,4 пункта) при осреднени очаквания на финансовите пазари за индекс на ниво от 10,4 пункта. Това е най-ниското ниво на нагласите на германските домакинства от май 2017-а година насам.

"Глобалното охлаждане на икономиката, безкрайните дискусии около Брекзит и рискът от ескалация на търговския конфликт със САЩ оказаха ясно видима спирачка пред икономическите перспективи на потребителите“, заявиха от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания.

Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Днешното подновено влошаване на индекса GfK обаче предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани и през второто тримесечие, въпреки че вътрешното търсене вероятно ще продължава да бъде единствения двигател на растежа на най-голямата европейска икономика през настоящата година, докато в същото време германските износители продължава да изпитва трудности от глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около Брекзит.

Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за юни 2019-а).

Индексът на икономическите очаквания на германските потребители спадна до 1,7 пункта от 3,0 пункта през април (солидна низходяща ревизия от 6,1 пункта), достигайки най-ниско ниво от началото на 2016-а година.

Потребителите обаче са малко по-оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи с оглед на растящата заетост и на заплащането на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се повиши през май до 57,7 пункта от 56,8 пункта през април.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, се понижи през май до 50,5 пункта от 53,1 пункта месец по-рано, доближавайки най-ниското ниво от повече от две години насам, достигнато през март.

Въпреки влошаването на водещия индекс на потребителските нагласи, анализаторите от института GfK все още очаква нарастване на потребителските разходи с близо 1,5% в рамките на настоящата година. "Вътрешното търсене ще бъде важен стълб за икономическия растеж", отбеляза Ролф Бюркл от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания и добави: "За да се запази това в бъдеще е необходимо несигурността, причинена от търговския конфликт със САЩ и дискусиите около Брекзит, да не се увеличава повече".


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени