Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Подобрение на потребителските нагласи в Германия за октомври след стимулите на ЕЦБ

Институт GfK Германия

Потребителските нагласи в Германия за октомври се подобряват спрямо двегодишното дъно, достигнато през предходните два месеца, следвайки одобреният на последното заседание на ЕЦБ нов пакет със мерки, стимулиращи икономиката на  еврозоната, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за октомври 2019-а година, нарасна до 9,9 пункта от 9,7 пункта през септември и при осреднена прогноза на финансовите пазари за понижение към 9,6 пункта. Това представлява първо повишение на потребителското доверие от пет месеца насам, след като то стабилизира през предходните два месеца в двегодишно дъно от 9,7 пункта (най-ниското ниво на нагласите на германските домакинства от април 2017-а година насам).

"Докато вече познатите фактори като глобалното икономическо забавяне, търговските конфликти и дискусията за Брекзит продължават да засягат негативно потребителите, решението на Европейската централна банка от по-рано този месец за допълнително облекчаване на паричната и лихвена политика оказва позитивно влияние върху потребителите нагласи за октомври“, отбеляза институтът GfK.

През последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Слабите потребителски нагласи през третото тримесечие обаче предполагат, че разходите на домакинствата са в подкрепа на очакванията за ново понижаване на БВП и за навлизането на Германия в т.нар. "техническа рецесия".

Повишението на GfK индекса за октомври пък показва известно подобрение на потребителските нагласи в началото на последното тримесечие на настоящата година.

Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец септември), за да определи настроенията за следващия месец (за август 2019-а).

Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши през септември до -9,0 пункта след негов рязък спад до -12,0 пункта през август. Въпреки това, този подиндекс остава на негативна територия за трети пореден месец, след като през юли се понижи до -3,7 пункта, излизайки за пръв път на отрицателна територия от март 2016-а година.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, нарасна през септември до 55,1 пункта от 48,8 пункта месец по-рано.

Потребителите обаче са по-малко оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходите в бъдеще, се понижи през септември до 46,8 пункта от 50,1 пункта през август.

Днешното относително добро GfK проучване за потребителските нагласи следва по-доброто от очакваното подобрение на бизнес климата в Германия през септември, според проучване на института Ifo от по-рано тази седмица. Очакванията на компаниите в бъдеще обаче се влошиха до десетгодишно дъно. Икономистите интерпретират септемврийското Ifo проучване само като "временна почивка на низходящата тенденция" и продължават да очакват, че Германия е навлязла в техническа рецесия през третото тримесечие.

Според института GfK германските потребителите изглежда споделят мнението на бизнес мениджърите. Докато има подобрение на техните икономически очаквания, те също така посочват, че не може да бъде пренебрегнат рискът от рецесия.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени