Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Подобрение на потребителските нагласи в САЩ към края на ноември

Доверието на американските потребители в икономическото развитие на страната се подобри към края на ноември по-силно от очакваното, показват окончателни резултати от проучване на Университета на Мичиган.

Индексът на потребителското доверие в САЩ нарасна през текущия месец до 96,8 от 95,5 пункта през октомври и над предварителни ноемврийски индекс на ниво от 95,7 пункта.

Индексът на потребителски очаквания за бъдещата икономическата активност се повиши към края на ноември до 87,3 пункта от 84,2 пункта месец по-рано и предварителен индекс на ниво от 85,9 пункта, докато индексът, определящ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната, се влоши до 111,6 пункта от 113,2 пункта в края на октомври, но при спада на предварителния ноемврийски индекс до 110,9 пункта.

Главният икономист на потребителското проучване Ричард Къртин отбеляза, че нивото на оптимизъм, наблюдавано през последните три години, е на второ място след периода от януари 1998 до декември 2000 година.

"Въпреки че и в тези два периода е имало процедури по импийчмънт на президента на САЩ, настоящият период е отличителен с оглед на много по-рязкото партийно разделение в икономическите очаквания сред потребителите, както и широката пропаст в оптимизма между потребителите и бизнеса", отбеляза Къртин.

"Едната страна предвижда рецесия, докато другата очаква непрекъснат икономически растеж през следващата година. Има достатъчно причини както за оптимизма, така и за песимизма, но не и за крайните различия, изразени от тези групи", добави той.

Къртин прогнозира, че потребителските разходи ще бъдат задвижвани от рекордно благоприятните оценки на потребителите за тяхната лична финансова ситуация, но отбеляза, че има значителни рискове от потенциални негативни сътресения, свързани с митническите тарифи, процедурата по импийчмънт на Тръмп, предстоящите догодина президентски избори, глобалния растеж и геополитически събития. "Разликите в оценката на тези рискове са в основата на партийните различия между потребителите и за разликата в настроенията между бизнеса и потребителския сектор", заключи Ричард Къртин.

Едногодишните потребителски инфлационни очаквания на потребителите останаха през ноември без промяна на ниво от 2,5%, но петгодишните инфлационни очаквания нараснаха до 2,5% от 2,3% през октомври.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна