Световната търговска организация (СТО) заяви в понеделник, че е решила да отхвърли твърдението на Европейския съюз, че самолетостроителният гигант "Еърбъс" (Airbus) вече не получава държавни субсидии.
В миналото европейските държави отпускаха заеми на "Еърбъс", като новият доклад на СТО показва, че производството на самолетите на компанията A380 и A350 продължава да бъде субсидирано.
С оглед на многото претенции както от страна на САЩ, така и от страна на ЕС по отношение на незаконните субсидии за самолетите на "Еърбъс" и на "Боинг" (Boeing), днешното заключение на Световната търговска организация само може да доведе до увеличаване на глобалното търговско напрежение.
В решение от понеделник, тричленна група в рамките на СТО отхвърли твърденията на ЕС, че след като "Еърбъс" спре да продава самолети от модела A380, това вече няма да се възприема като заплаха за конкурентоспособността на самолетите "Боинг" 747.
СТО обаче твърди, че докато самолетът A380 бъде произвеждан и продаван, това ще представлява пряка заплаха за продажбите на самолети на "Боинг".
От "Еърбъс" заявиха, че ще прекратя производството на този модел през 2021 година.
От Европейската комисия пък обявиха, че обмисля вероятно обжалване на това решение на СТО и посочиха, че ще продължават да търсят споразумение със САЩ относно самолетните субсидии на двете спорещи страни.
Преди време СТО определи като незаконно субсидирането на "Еърбъс" от страна на ЕС, позволявайки на САЩ да въведат наказателни тарифи върху вноса на европейски стоки на стойност 7,5 млрд. долара.