Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Служители на "Боинг" се подиграват с безопасността на 737 MAX и с авиорегулатора на САЩ

737 MAX е "проектиран от смешници, които от своя страна са контролирани от маймуни"

Наскоро публикувани вътрешни имейли от компанията "Боинг" (от Boeing Co.) обрисуват доста обезпокоителна картина по отношение на програмата за създаването на самолета 737 MAX, като в тях служители се хвалят как е била заблуждавана Федералната авиационна администрация (FAA) и в същото време те осмиват безопасността на този модел.

Публикуваните имейли са част от повече от 100 страници документация, изпратена в четвъртък от "Боинг" до комисиите на Камарата на представителите и на Сената, които разследват производителя на самолети след двете катастрофи с модела 737 MAX в края на 2018 и началото на 2019 година, при които загинаха всичките 346 души на борда. Самолетите 737 MAX са принудително спрени от полети вече близо година (от март 2019 насам), като все още няма по-конкретна дата за тяхното завръщане в експлоатация.

Сред участниците в обмена на съобщения са служители, които се подиграват на американските авиационни власти и се хвалят, че могат да получат сертифициран самолет с минимално обучение на пилоти на симулаторния тренажор.

Самолетът Boeing 737 MAX е "проектиран от смешници, които от своя страна са контролирани от маймуни", показва един от имейлите на служител на компанията, визирайки очевидно занижения контрол от страна на FAA.

Някои съобщения подробно описват и проблемите с развитието на симулатора на Boeing 737 Max и предполагат, че самолетите са получили одобрение от FAA чрез измама.

"Бог все още не би ми простил за прикриването, което направих миналата година", посочва друг от служителите на компанията в имейл от 2018 година, визирайки очевидно взаимодействия с Федералната авиационна администрация.

"Би ли разрешили на твоето семейство да лети със 737 MAX, управляван от пилот, който е обучен на симулатора за полети на този модел? ", задава въпрос на свой колега по имейл друг служител на компанията, последван от негов отговор: "Не, не бих".

"Тези публикувани имейли са невероятно изобличаващи", коментира пред репортери членът на Камарата на представителите Питър Дефасио. Според него "те обрисуват силно обезпокояваща картина за степента на действията, които "Боинг" очевидно е бил готов да предприеме, за да избегне контрола от регулаторите, екипажите и летящата общност".

В изявление от четвъртък вечерта "Боинг" се опита да защити симулаторите си за полети като "функционално ефективни", отричайки информацията в публикуваните имейли.

"Тези комуникации по имейла не отразяват каква компания сме и каква трябва да бъдем, и са напълно неприемливи“, заявиха от базираната в Чикаго самолетостроителна фирма. "Съжаляваме за съдържанието на тези съобщения и се извиняваме на FAA, на Конгреса, на нашите клиентите от авиокомпаниите и на летящата общност като цяло. Направихме значителни промени като компания, за да подобрим нашите процеси, организации и култура за безопасност".

Публикуваните документи обаче биха могли още повече да влошат отношенията на "Боинг" с регулаторните органи в момент, когато компанията работи за осигуряване на необходимите подобрения, за да може да получи разрешение за възобновяване на полетите на 737 MAX.

Акциите на Boeing се понижиха през миналата година с 4,6%, като в същото време индексът на сините чипове DJIA нарасна с цели 20,6%. По време на търговията в четвъртък обаче акциите на Boeing Co поскъпнаха с 1,5%, заличавайки аналогично по размер поевтиняване в сряда, което беше факт след новината за катастрофиралия украински самолет 737-800. На извънборсовата търговия в петък акциите на Boeing се понижават предпазливо с 0,2%.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна