През януари 2020 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз отбеляза доста силен спад от 7,5% с оглед на значими данъчни промени в някои страни членки на ЕС в началото на настоящата година, които доведоха до доста силен ръст при автомобилните продажби през декември 2019-а, когато те скочиха с цели 21,7 на сто. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха много слабо повишение от 0,1% при продажбите на нови автомобили в рамките на България.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през януари със 7,5% на годишна база след техен ръст с 21,7% през декември, като през миналия месец бяха регистрирани 956 779 броя нови автомобили спрямо 103 407 година по-рано (през януари 2019-а). Данните на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година.
От ACEA отбелязваха, че други негативни фактори за автомобилния пазар през януари са били по-слабите глобални икономически условия и несигурността, провокирана от Брекзит.
В резултат на всички това търсенето на нови пътнически автомобили и в четирите водещи пазари на ЕС отбеляза спад, като продажбите във Франция се понижиха с цели 13,4%, в Испания - със 7,6%, в Германия - със 7,3% и в Италия - с 5,9 на сто.
Британските продажби на нови автомобили пък се свиха през януари със 7,3% до 149 279 броя от 161 013 броя година по-рано.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се повишиха през януари с едва 0,1% до 2 347 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 2 344 автомобила и след като в края на 2019 година те нараснаха с 11,8%.
В рамките на първите десет месеца на настоящата година регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повиши с 2,4% на годишна база до 29 692 броя от 29 005 броя през същия период на 2018-а година.
Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Слабите данни за януари сякаш са знак, че автомобилната индустрия на стария континент все още не може се измъкне решително от кризата, в която изпадна през есента на 2018 година и която криза продължи и през голямата част от 2019-а година.
Относително умерен спад от 0,4% отбелязаха продажбите на нови автомобили през януари на немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group), като продажбите на моделите "Фолксваген" се свиха с 6,6% и на "Шкода" (Skoda) - с 1,4%, докато продажбите на "Сеат" (Seat) скочиха с 10,4%, на "Порше" (Porshe) - с цели 76,4% и на "Ауди" (Audi) - с 6,4%.
Слабо понижение на автомобилните продажби на Volkswagen обаче беше придружено от нарастване на общия пазарен дял на компанията през януари до 26,6% от 24,7% година по-рано, като по този начин тя запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Останалите водещи немските автомобилни компании се представиха противоречиво, като продажбите на нови автомобили на BMW Group се увеличиха през януари с 5,2%, докато на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се понижиха с цели 10,4%, най-вече в резултат на спад с цели 89,1% при продажбите на Smart, докато тези на автомобили с марката Mercedes се понижиха с едва 0,1 на сто.
По-силен спад през януари отбелязаха продажбите на френските автомобилни компании Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) и PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen), като те се понижиха съответно с 16,3% и с 12,9%, както и на италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) - спад с 6,7 на сто.
Продажбите на автомобили на южнокорейската Hyundai Group (произвеждаща марките Hyundai и KIA) пък се повишиха слабо с 0,5%, а на японската Toyota - с 12,2%.