През февруари 2020 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз отбеляза доста силен спад за втори пореден месец в резултат от комбинация от фактори, включително промени в данъчното облагане на превозни средства в различни държави-членки на ЕС (които доведоха до ръст на регистрациите в края на 2019 г.), отслабване на глобалните икономически условия и несигурността на потребителите.
В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха още по-драстичен спад от близо 30% при продажбите на нови автомобили в рамките на България.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през февруари със 7,4% на годишна база след сппад със 7,5% и през януари, като през миналия месец бяха регистрирани 957 052 броя нови автомобили спрямо 1 033 608 година по-рано (през февруари 2019-а). Данните на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година.
Всичките четирите водещи пазари на ЕС отбелязаха спад, като продажбите в Германия се свиха с цели 10,8%, следвана от Италия - с 8,8%, Испания - с 6,0% и Франция - с 2,7%. Британските продажби на нови автомобили пък се свиха през януари със 7,3% до 149 279 броя от 161 013 броя година по-рано.
За първите два месеца на годината новите регистрации се понижиха със 7,4% спрямо същия период на 2019 г., като продажбите в Германия се свиха с 9,0%, във Франция - със 7,8%, в Италия - със 7,3% и Испания - с 6,8%.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се сринаха с цели 29,2% през февруари до 1 988 от 2 809 година по-рано. За първите два месеца на годината регистрацията на нови автомобили пък се свиха с 16,2% до 4 318 броя.
Това са най-силните понижения при продажбите на нови автомобили в рамките на Европейския съюз.
Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Слабите данни за януари и февруари са ясен знак, че автомобилната индустрия на стария континент все още не може се измъкне от кризата, в която изпадна през есента на 2018 година.
Пандемията от коронавирус наложи въвеждането на сериозни ограничителни мерки на стария континент и доведе до спиране на производството на автомобили и до намаляване на потреблението. Това означава, че автомобилните продажби ще бъдат подложени на истински срив в следващите месеци.
Почти всички автомобилни компании отчетоха спад на продажбите, като при немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) те се свиха през февруари с 5,3%. Слабо понижение на автомобилните продажби на Volkswagen обаче беше придружено от нарастване на общия пазарен дял на компанията през февруари до 25,1% от 24,5% година по-рано, като по този начин тя запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
По-силен спад през февруари отбелязаха продажбите на френските автомобилни компании Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) и PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen), като те се понижиха съответно с 14,3% и с 8,9%, както и на италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) - спад със 7,0 на сто.
Продажбите на нови автомобили на BMW Group се увеличиха с 3,1%, докато на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се понижиха с цели 12,4%
Продажбите на автомобили на южнокорейската Hyundai Group (произвеждаща марките Hyundai и KIA) пък се повишиха слабо с 1,1%, а на японската Toyota - с цели 11,5%.