Потребителското доверие относно икономическото развитие на САЩ започна отново да отслабва през юли на фона на избухването на коронавирусни инфекции в цялата страна, което заплашва започналото икономическо възстановяване от безпрецедентната рецесия през второто тримесечие, причинена от пандемията. Това показват резултати от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие се понижи през юли до 92,6 пункта от юни, когато индексът нарасна силно до 98,3 пункта. По този начин беше прекъсната позитивната тенденция на нарастване на потребителските нагласи от многогодишното априлско дъно от 85,7 пункта (най-ниско ниво от 2014 г.).
Трябва да се има предвид, че през февруари, точно преди пандемията да доведе до принудително затваряне на голямата част от икономиката в САЩ и по света, индексът беше до близо 20-годишен връх от 132,6 пункта.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар), продължи да се подобрява и през юли, достигайки 94,2 пункта от 86,2 пункта през юни.
В същото време обаче индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) се срина от 106,0 до 91,5 пункта.
"Потребителското доверие спадна през юли след голям ръст през юни", посочи Лин Франко, старши директор на проучването на Conference Board. Тя добави, че "индексът на настоящата ситуация се подобри, но индексът на очакванията се влоши. Голям спад в потребителските нагласи беше отчетен в Мичиган, Флорида, Тексас и Калифорния - без съмнение е резултат от повишаване на заразата с Covid-19 в тези щати".
Процентът на потребителите, които очакват подобряване на бизнес условията в САЩ през следващите шест месеца падна през юли до 31,6% от 42,4% през юни, докато на тези, очакващи влошаване нарасна до 19,3% от 15,2%.
В същото време процентът на американците, които очакват разкриването на повече работни места през следващите месеци се понижи през юли до 30,6% от 38,4%, а на тези, очакващи по-малко свободни работни места нарасна до 20,3% от 14,4% месец по-рано.
"Все повече потребителите са по-слаби оптимисти относно краткосрочните перспективи пред икономиката и трудовия пазар, като остават потиснати относно техните финансови перспективи", отбеляза Лин Франко и заключи: "Подобна несигурност за краткосрочното бъдеще не е добра за икономическото възстановяването, нито за потребителските разходи“.