Продажбите на нови автомобили в ЕС се понижиха през ноември за втори пореден месец след първото повишение за настоящата година, което беше отчетено през септември, тъй като втората вълна на коронавирусната пандемия доведе до въвеждането на нови ограничителни мерки и локдауни в Европа. В същото време сривът при регистрацията на нови автомобили в България е отново най-големият в рамките на ЕС, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA),
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през ноември с 12,0% спрямо същия месец на 2019 г., достигайки 897 692 нови автомобили, след като през октомври се понижиха със 7,8%, а през септември се повишиха с 3,1%, нараствайки за пръв път в рамките на 2020 година.
ACEA отбеляза, че причина за подновения спад е въвеждането наново на рестриктивни мерки в цяла Европа, целящи да ограничат втората вълна на Covid-19.
С изключение на Ирландия, Гърция, Кипър, Дания и Румъния, всички останали автомобилни пазари в ЕС отчетоха загуби през ноември, включително и четирите водещи пазара. Във Франция беше отчете спад при продажбите с цели 27% на годишна база, в Испания с 18,7%, в Италия с 8,3% и в Германия с 3 на сто.
Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)
За първите единадесет месеца на 2020 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 25,5% спрямо същия период година по-рано, достигайки 8 911 131. Това потвърждава, че пандемията Covid-19 продължава да оказва безпрецедентно негативно влияние по отношение на търсенето на нови автомобили, като през периода януари - ноември бяха продадени над 3 милиона по-малко автомобили, отколкото година по-рано, когато техният брой беше 11 963 059.
В Испания спадът от началото на годината до ноември включително беше с 35,3%, в Италия с 29,0%, Франция - с 26,9% и Германия - с 21,6%.
Обобщените данни на ACEA за ЕС не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през ноември се понижи с цели 27,4% до 113 781 броя спрямо година по-рано, докато през първите единадесет месеца на настоящата година беше отчетен спад от 30,7 на сто.
В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители показват за пореден месец, че коронавирусната криза продължава да засяга много сериозно автомобилния пазар у нас.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се сринаха през ноември с цели 45,2% спрямо година по-рано и след спад с 25,4% през октомври, достигайки едва 1 544 броя спрямо 2 819 новорегистрирани автомобили през ноември 2019 година. По този показател нашата страна заема последното място в ЕС, отчитайки най-драматично намаляване на регистрираните нови автомобили.
За периода от януари до ноември включително регистрацията на нови автомобили в нашата страна пък се понижи с цели 36,4% до общо 20 661 спрямо 32 511 през същия 11-месечен период на 2019 г. По-голям спад за посочения период беше отчетен единствено в Хърватия (с 42,4%), докато в Поругалия също беше отчетено понижение за първите 11 месеца на годината с 36,4 на сто.
Всички водещи автомобилни компании в ЕС отчетоха понижения при продажбите през ноември спрямо година по-рано, запазвайки и тенденцията на силен спад от началото на 2020 г. в резултат на негативния ефект от коронавирусната криза, довела до голям икономически срив през второто тримесечие, последван от силно възстановяване през третото тримесечие и забавяне на растежа към края на годината заради втората вълна на Covid-19 и въведените с оглед на това нови ограничения и локдауни.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през ноември с 13% на годишна база. В същото време Volkswagen намали и част от своя пазарен дял до 25,7% спрямо 26,0% през ноември 2019 година, запазвайки обаче лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
По-слабо понижение с 6,4% отбелязаха продажбите на нови автомобили през ноември на немската компания BMW Group, докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 15 на сто.
Умерено понижение с 2,6% беше отчетено от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chrysler и Alfa Romeo), тъй като Италия се забави с въвеждането на нови строги противоепидемични карантинни мерки в началото на есента, докато продажбите на нови автомобили от френската компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) се понижиха с 13%, а на другата голям френска автомобилна компания - PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) продажбите се понижиха с 11,1%.