Британската автомобилна индустрия отбеляза през ноември поредно, макар и по-слабо понижение и от началото на 2020 г. се сви с близо една трета, като негативно влияние върху сектора продължават да оказва ограниченията заради коронавирусната пандемия и опасенията за възможен Брекзит шок в началото на Новата година, ако не бъде постигано търговско споразумение с ЕС.
Това показват данни на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
През миналия месец в заводите на Обединеното кралство са били произведени едва 106 243 автомобила, което представлява понижение с 1,4% спрямо година по-рано и след спад с цели 18,2% през октомври. Трябва обаче да се има предвид, че сдържаното понижение през миналия месец е в сравнение с много слабия ноември на 2019 г., когато британските автомобилни заводи затвориха за кратко като предпазно средство с оглед на очакванията тогава за евентуален Брекзит без сделка на 31-ви октомври миналата година.
Автомобилният сектор продължава да изпитва сериозни трудности да се възстанови от пораженията, нанесените от коронавирусната криза и въведената нова национална блокада, целяща ограничаване на епидемията.
Поради негативното въздействие на коронавируса и новите противоепидемични мерки във Великобритания и зад граница, производството за вътрешния пазар се сви през ноември с цели 10,4% спрямо година по-рано, докато това за външния пазар нарасна с едва 0,3 на сто.
Това означава, че около 85% от автомобилите, произведените на острова, са били за износ, подчертавайки ключовото значение на свободната и честна търговия на глобалните пазари за производителите на автомобили в Обединеното кралство.
През периода от януари до ноември 2020 г. автомобилното производство в Обединеното кралство се срина с 31% спрямо или с 380 809 по-малко произведени автомобила спрямо същия период на 2019 г.
"Поредният спад при производството на автомобили във Великобритания е, разбира се, обезпокоителен, но не толкова тревожен, колкото евентуалния "новогодишен кошмар" за автомобилната индустрия, ако не постигнем търговска сделка ЕС за след Брекзит, която да работи за сектора", отбеляза Майк Хоус, главен изпълнителен директор на SMMT.
"Остават само девет дни, заплахата от Брекзит без сделка е осезаема и секторът, който също така страда от последната коронавирусна вълна, от затварянето на шоурумите и от блокада и хаоса на ключови пристанища във Великобритания, се нуждае повече от всякога от безмитни търговски договорености с ЕС, на които се основава нашата конкурентоспособност", добави Хоус.
Според SMMT, дори ако Лондон и Брюксел сключат търговска сделка, за да избегнат търговските мита преди крайния срок от 31 декември, почти е невъзможно автомобилният бизнес да бъде подготвен за следващата година.
Като част от всяко споразумение ще са необходими гъвкави прагове за правилата за произход относно хибридните превозни средства и батерии и период за тяхното въвеждане, който да позволи веригите за доставка да се адаптират, както и 12-месечен гратисен период за декларации на доставчиците и от двете страни, предупреди британската автомобилна асоциация.