Потребителските нагласи в Германия за ноември се подобриха изненадващо за втори пореден месец до най-високо ниво от година и половина насам въпреки растящата инфлация.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 30 септември и 11 октомври 2021 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за ноември 2021 г.) се повиши изненадващо до 0,9 пункта от 0,5 пункта през октомври при осреднени очаквания за влошаване до -0,5 пункта. Това е най-високото ниво на индекса от април 2020 г., когато Германия се намираше в първата вълна на пандемията от Covid-19.
Въпреки това GfK институтът предупреди, че е малко вероятно позитивните нагласи да останат в сила, ако цените продължат да се покачват, тенденция, която също така ще забави фундаменталното възстановяване на потребителското настроение.
"Германските граждани изглежда очакват още по-високи цени, поради което смятат за разумно да правят покупки сега, за да избегнат още по-високи цени в бъдеще", посочи експертът от GfK института Ролф Бюркл. "Ако скокът на цените обаче продължи, това ще постави под натиск потребителските настроения и фундаменталното възстановяване вероятно ще бъде допълнително забавено", допълни той.
Инфлацията в Германия се ускори по-силно от очакваното през септември, като тя нарасна с 4,1% на годишна база в сравнение с 3,4% през август.
По-късно в сряда ще бъдат представени новите макроикономически прогнози на германското правителство, като според информация на Ройтерс правителство вече очаква скок на инфлацията през тази година с 2,9 на сто.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември).
Потребителите са по-малко оптимистично настроени през текущия месец както по отношение на очакванията им за икономическото развитие на Германия, така и по отношение на техните лични доходи, но има ръст на желанието им за покупки заради очакваните по-високи цени в бъдеще, показва последното GfK проучване.
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи леко през октомври до 46,6 пункта след силния ръст през септември до 48,5 пункта. Въпреки това понижение обаче индексът на икономическите очаквания остава с близо 40 пункта над нивото му година по-рано.
Все още доброто ниво на този подиндекс показва, че потребителите остават уверени във възстановяването на германската икономика. Икономическата картина обаче е донякъде помрачена от факта, че някои компании, например в автомобилната индустрия, трябва да намалят производството си поради липса на части от техните доставчици, отбелязва GfK институтът.
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък се влоши рязко през октомври до 23,3 пункта от 37,4 пункта през септември, макар и да се задържа с 13,5 пункта над нивото през същия месец на 2020 г.
Понастоящем този индикатор изглежда страда най-много от нарастващите инфлационни разходи. По-високите цени намаляват покупателната способност на потребителските доходи. Освен това трудово заетите се страхуват от загуба на доходи в резултат на непълно работно време, тъй като компаниите трябва да съкратят производството си поради нарушените вериги на доставки.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, скочи рязко за втори пореден месец, достигайки през октомври 19,4 пункта спрямо 13,4 пункта през септември. Това е най-високо ниво на индекса от десет месеца насам.