Германското потребителско доверие спря в началото на годината низходящия си тренд, като нагласите за февруари дори отбелязаха слабо подобрение.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 6 и 17 януари 2022 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за февруари 2022 г.) се повиши до -6,7 пункта от -6,9 пункта през януари, докато очакванията бяха за негов спад към -7,8 пункта.
Това означава, че потребителските настроения отново леко се повишават след два последователни цикъла на спад. Нарастващата склонност към спестяване понастоящем обаче предотвратява по-значителното подобрение на потребителските нагласи.
"Въпреки нарастващите случаи на Covid-19 и високата инфлация, потребителите отново показват известен оптимизъм в началото на годината", коментира експертът от GfK института Ролф Бюркл и добави:
"По-специално, те се надяват на леко облекчаване на ценовите тенденции. Въпреки това очакванията за потребителските цени остават значително по-високи, отколкото през последните години. Освен това експертите предполагат, че ситуацията с пандемията ще се облекчи през пролетта, което ще доведе до премахване на редица ограничения".
Цялостната перспектива за потреблението ще зависи преди всичко от хода на пандемията. Ако нивата на инфекцията се успокоят през пролетта, позволявайки премахването на ограниченията, дългоочакваното възстановяване на националната икономика ще се материализира.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец януари), за да определи настроенията за следващия месец (за февруари).
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители отскочи през януари до 22,8 пункта от 17,1 пункта през декември 2021 г. и при индекс от едва 1,3 през януари миналата година.
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите също се подобри през текущия месец до 16,9 от 6,9 пункта през декември и индекс на ниво от -2,9 пункта точно преди година.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък нарасна до 5,2 от 0,8 пункта месец по-рано и 0,0 пункта през януари 2021 г.