Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Влошаване на потребителските нагласи в Германия за март заради растящата инфлация

Германските потребителски нагласи за март отбелязаха изненадващо влошаване с оглед на продължаващото нарастване на инфлацията и рязко повишаване на заразените с Covid-19 в страната в началото на февруари.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 3 и 14 февруари 2022 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за март 2022 г.) се понижи до -8,1 пункта от -6,7 пункта през февруари, докато очакванията на финансовите пазари бяха за известни подобрение към -6,3 пункта. Това представлява влошаване на доверието на немските потребители за трети от последните четири месеца, след като единствено нагласите за февруари отбелязаха известно подобрение.

След кратка пауза, потребителските настроения продължават да намаляват, като има доста изразено влошаване на очакванията за доходите на немските домакинства, посочва институтът GfK.

Предишното проучване предполагаше, че настроенията на потребителите могат да се възстановят, но рязкото нарастване на нивата на заразяване с Covid-19 по време на последното проучване, съчетано с високата инфлация, доведе до леко понижаване на доверието на потребителите.

"Преди всичко очакванията за значително облекчаване на тенденциите на растящи цени в началото на годината засега са разбити, тъй като темповете на инфлация продължават да се движат във високи нива“, коментира Ролф Бюркл, експерт в института GfK.

"Въпреки това, перспективите за следващите месеци са доста положителни, тъй като едва наскоро беше решено да се премахнат строгите противопандемични ограничения. Това дава основание за надежда, че потребителските разходи ще започнат да се подобряват. Ако това бъде подкрепено и от една по-умерена инфлация на цените, потребителските настроения в крайна сметка могат да се възстановят и в дългосрочен план", добави той.

Трябва да се има предвид, че последното GfK проучване беше проведено между 3-ти и 14-ти февруари - преди немските власти да се споразумеят за разхлабване на Covid рестрикции през пролетта.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец февруари), за да определи настроенията за следващия месец (за март).

GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши през февруари с 1,3 пункта до 24,1 пункта, като спрямо година по-рано скочи с близо 16 пункта.

Потребителите очевидно очакват германската икономика да нарасне отново силно през 2022 г. след по-слабо първо тримесечие. Растящите частни потребителски разходи също се очаква да изиграят значителна роля за това икономически подем. Въпреки това, от една страна, ще бъде особено важно да продължи тенденцията на облекчаване на проблемите при веригите на доставки, а от друга, да бъдат предприети ефективни мерки за противодействие на рязкото увеличение на цените, особено в енергийния сектор.

Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък продължава своя низходящ тренд в сила от есента на 2021 г. насам, като през февруари спадна с цели 13 пункта до ниво от 3,9 пункта, което е най-ниското ниво от година насам (от януари 2021 г., когато този подиндекс беше на ниво от -2,9 пункта).

Високата инфлация е най-голямата текуща заплаха за очакванията по отношение на доходите, като високите цени на енергията и храните отслабват покупателната способност. Тъй като индикаторът за очакванията за доходите е ключов компонент на потребителските нагласи, изключително важно е за устойчивото и силно възстановяване на частното потребление да има значително намаляване на все още растящите цени. Тогава положителните ефекти от изключително стабилната ситуация при трудовата заетост ще надделеят и ще подкрепят потреблението, посочва GfK.

Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, също отбелязва спад на фона на очакванията за по-ниски доходи, като този подиндекс се понижи през февруари с 3,8 пункта до ниво от 1,4 пункта и вече намалява с 6 пункта спрямо същия месец на 2021 г.

Въпреки настоящия спад в склонността към купуване, бъдещите очаквания за възстановяване на потребителските нагласи са доста благоприятни, отбелязва институтът GfK, добавяйки, че решението за постепенно премахване на мерките за ограничаване на Covid пандемията ще гарантира, че потребителските разходи също ще се възстановят.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени