Продажбите на нови автомобили в ЕС отбелязаха силен спад през март, запазвайки негативната тенденция от предишните месеци, тъй като продължаващите нарушения във веригите на доставки се влошиха допълнително след началото на военната инвазия на Русия в Украйна, отразявайки се негативно на производството на автомобили.
Това показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
В същото време обаче регистрираните нови автомобили в България отбелязаха през март изненадващо силен ръст, изпреварен само от ръста при продажбите на нови автомобили в Ирландия и Румъния.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през март с 20,5% спрямо същия месец на 2021 г., достигайки 844 187 броя.
ACEA отбеляза, че това силно намаление на продажбите до голяма степен се дължи на започналата руска военна инвазия в Украйна и въведените в резултат на това западни санкции спрямо Москва, което задълбочи съществуващите проблеми с нарушените вериги на доставки, отразявайки се негативно на производството на автомобили.
Всичките четири водещи автомобилни пазари в ЕС регистрират сериозни загуби през миналия месец, като най-голям спад от 30,2% при продажбите на нови автомобили беше отчетен в Испания, следван от понижение с 29,7% в Италия, с 19,5% във Франция и със 17,5% в Германия.
През първото тримесечие на 2022 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 12,3% спрямо същия период на 2021 г., достигайки 2,246 милиона, като в Италия спадът беше с цели 24,4%, във Франция - със 17,3%, а в Испания - с 11,6% и в Германия - с 4,6 на сто.
Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)
Обобщените данни на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през март се свиха с 14,3% спрямо година по-рано до 243 479 броя, докато през първите три месеца на годината беше отчетено понижение с 1,9 на сто.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България обаче нараснаха през март с цели 25,2% спрямо същия месец на 2021 г. до 2 697 броя, а през първото тримесечие на 2022 г. те се увеличиха с 19,5% спрямо същия период на миналата година, достигайки общо 6 674.
Всичките водещи автомобилни компании в ЕС отбелязаха солидни спадове на продажбите както през март, така и през цялото първо тримесечие на 2022 г.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през март с цели 24,3% на годишна база. В същото време Volkswagen намали слабо своя пазарен дял през миналия месец до 24,2% от 25,3% през март 2021 г., но въпреки това данните показват, че "Фолксваген" запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Понижение през март с 20,5% отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group, докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 13,6 на сто.
Понижение с 32,9% през март беше отчетено и от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през миналия месец с 14,1% на годишна база.