Доверието на потребители в САЩ в икономическото развитие на страната се влоши през май по-силно от очакваното до най-ниско ниво от близо 11 години насам, тъй като продължаващите притеснения относно растящата инфлация карат американците да бъдат по-песимистично настроени относно водещата световна икономика.
Това показват предварителни резултати от ежемесечното проучване за потребителските нагласи на Университета на щата Мичиган.
Индексът на потребителското доверие в САЩ спадна през май до 59,1 пункта от 65,2 пункта през април, докато осредните прогнози бяха за доста по-умерено понижение към 64,0 пункта. Това е най-високото ниво на потребителските нагласи от август 2011 г. насам.
"Спадът на нагласите има доста широка основа, като се изразява както във влошаване на настоящите икономически условия, така и в очакванията на потребителите. Влошаване има във всички потребителски категории - по отношение на доходите, възрастта, образованието, географската и политическата принадлежност, продължавайки по този начин общата тенденция на намаляване на доверието през последната година“, посочи директорът на проучването Джоан Сю.
Графика на индекса на потребителско доверие на Мичиганския университет
Индексът на потребителски очаквания за бъдещата икономическата активност спадна рязко през май до 56,3 пункта от 62,5 пункта през април, докато индексът, определящ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната, се понижи до 63,6 от 69,4 пункта, достигайки най-ниско ниво от март 2009 г.
По отношение на инфлацията, едногодишните и петгодишните инфлационни очаквания на американците остават непроменени на нива съответно от 5,4% и от 3,0%.
"Средната очаквана инфлация за година напред е 5,4% - без съществена промяна през последните три месеца и е нараснала от 4,6% през май 2021 г. В същото време дългосрочните очаквания за инфлацията остават добре закотвени със средна стойност от 3%, като се установяват в диапазона от 2,9 до 3,1% наблюдаван през последните 10 месеца", отбеляза Джоан Сю.
"Инфлацията остава на преден план в умовете на потребителите. Те споменаваха инфлацията по време на проучването, независимо дали въпросите се отнасят до личното им финансово положение, перспективите им за икономиката или условията за пазаруване", посочи още тя.