Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

платена публикация
5 начина да мотивираме служителите си

2
Снимка: unsplash.com

Какво най-често демотивира служителите?

Липса на увеличение на заплатата, недостижими бонуси, недостатъчно на признание на постиженията са сред най-честите причини мотивацията на служителите да намалява. Други фактори могат да бъдат високи нива на стрес на работа или проблеми при мениджмънта на проектите. Обикновено лесно можете да разпознаете демотивираните служители - те често са изнервени или в лошо настроение, вършат работата си без капка допълнително старание и имат за цел да покрият само минимума.

При наличието на подобни “симптоми” не бива да отлагате - проведете разговор с хората, за да откриете къде точно е проблемът и как може той да се реши. Иначе рискувате да изгубите членове на екипа или да работите дълго време с хора, чиято цел е само заплатата в края на месеца.

Ако усетите, че голяма част от служителите губят своята мотивация, дошъл е моментът да подобрите настроението на целия екип като можете да заложите на някоя от нашите идеи. Мерките могат да се приложат и ако имате нов конкурент, който активно търси служители, или след края на труден проект, при който всички имат нужда от поощрение.

5 начина да мотивираме служителите в нашата компания

Социални придобивки

Пакетът със социални придобивки е вторият най-важен фактор за служителите след месечната заплата. Той включва допълнителни стимули, които често дават повече стойност за хората от увеличение на заплатата.

Най-масовите социални придобивки у нас са ваучерите за храна и допълнителното здравно осигуряване. Ваучерите са популярни в цяла Европа и са освободени от данъци и за служители, и за работодатели. Те са чудесна възможност за всеки работодател да спести средства, като е необходимо само да сключи договор с лицензиранa фирма за ваучери за храна и да определи каква месечна сума иска да предоставя. За допълнителното здравно осигуряване също е необходим договор с фирма партньор, като най-често можете да изберете между няколко пакета с различно покритие.

Други често срещани придобивки са допълнителни дни отпуск, карта за спорт или възстановяване на разходи за придвижване - карта за градски транспорт или гориво.

Организиране на тиймбилдинг

Тиймбилдингът е инвестиция, която ще направи екипа ви по-щастлив и ще помогне на хората в него да работят по-добре заедно. Това е особено важно при сравнително млади фирми или при голям брой нови служители.

Най-често подобни дейности се организират за два-три дни извън града, в който е вашата фирма. Така ще помогнете на служителите да се откъснат от работната среда и да се отпуснат. При подбора на датите бъдете сигурни, че няма да има хора, които ще пристигнат с лаптопа си, за да свършат малко работа преди важен краен срок.

При липса на бюджет можете да помислите за организиране на обща вечеря, пикник в парка или включване в благотворителна инициатива. Необходимо е да се уверите, че събитието ще бъде забавно за всички служители и няма да ги натовари с мисли за работа. Подгответе забавна игра, която ще помогне на хората от различни отдели да прекарат време заедно, за да избегнете разделянето по екипи.

Насърчаване на кариерното развитие

“Къде виждате себе си след 5 години?” е сред стандартните въпроси по време на интервю за работа. Целта му е да види мотивацията и желанието на кандидата за кариерно развитие. Много често обаче този въпрос присъства само на интервютата за работа, което може да бъде много демотивиращо за хората с високи амбиции.

Начинът да се предпазите от това е да осигурите възможности за допълнителна квалификация и да подкрепите членовете на екипа в изготвянето на план за кариерно развитие. Така ще получите информация как всеки иска да се развива на работното място и ще можете да му осигурите позиция, която да удовлетворява неговите желания.

Обратна връзка

Много хора смятат, че “обратната връзка” реално означава критика и я свързват с негативни емоции. Всъщност тя може да бъде и положителна. Една от често срещаните грешки на мениджърите е да не споделят на своя екип добрите отзиви за тяхната работа и да се фокусират само върху проблемите.

За да имате качествена обратна връзка, тя трябва да бъде двустранна. Направете усилието да чуете какво мисли и предлага всеки от служите ви, споделете най-силните му страни и къде виждате възможности за развитие. При споделяне на критика бъдете деликатни и предложете допълнителна подкрепа - по този начин няма да нараните ничие его. Проявете разбиране и потърсете решение на проблемите, които вашият служител сподели, а след това начертайте заедно стъпки да преодолете проблемите, ако има такива.

Ще бъдете приятно изненадани колко полезен е подобен честен разговор между двете страни.

Какви са ползите за фирмата?

Всяка допълнителна грижа за служителите се връща към работодателя под формата на по-качествено свършена работа и лоялност. По този начин инвестицията в мотивация се връща многократно и спестява средства от търсене на нови кадри и допускане на грешки от служители с ниска мотивация.

Това е процес, който не спира да се развива и е особено важно регулярно да получавате обратна връзка от служителите под формата на анонимна анкета - поне веднъж годишно.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна