Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Петрова: Трябва да има и пациентска, и лекарска безопасност

Д-р Асен Меджидиев: Няма нужда от Закон за лекарската грешка, а от правила за добра медицинска практика

Министърът на здравепоазването, медицински адвокат и лекар с три специалности са гости в този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" по темата за лекарската грешка

3
Снимка: ФБ/Български лекарски съюз

За видовете лекарска грешка и за нуждата от въвеждане на правила за добра медицинска и клинична практика. Има ли порочни съдебни практики, свързани с делата за т.нар. "лекарска грешка"? Здравните власти участваха в конференция по темата  - „Лекарска грешка и правила за добра медицинска и клинична практика".

В световен мащаб лекарските греши са 18 на сто, а в ЕС са около 8 на сто. Колко се те в България и кои са най-честите? От какво се жалват най-често пациентите ?

Къде се къса доверието пациент - лекар? Как се срива авторитетът на лекаря и къде да си търсят правата пациентите?

 Защо патоанатомията подобрява качеството на медицината и кога трябва да се правят аутопсии?

Защо не трябва да " изгаряме лекарите на клада"?

За това разказваме в този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата".

Слушайте епизода тук:

Гости в епизода са:

Д-р Асен Меджидиев - служебен министър на здравеопазването

✅Проф. Златица Петрова - консултант към ИА "Медицински надзор"

✅Мария Петрова - адвокат по медицинско право

Проф.Златица Петрова и Мария Петрова (от ляво на дясно)

От разговора ще научите:

Кои са видовете лекарски грешки

Как е обвързано лечението с правилата за добра медицинска практика

✅Как се изгражда алгоритъм по специалности за правила за добра медицинска практика

✅Как медиите и съдебната система често определят дадени действия като "лекарска грешка", а не винаги е така

✅Защо няма точна квалификация що е "лекарска грешка"

✅Как се срива авторитетът на едни лекар и как се поправя след това

✅Има ли порочни съдебни практики, свързани с делата за т.нар. "лекарска грешка"

✅Защо трябва да се променят компетенциите на Етичните комисии към Лекарския съюз

✅Подготвят ли се сега правила за добра медицинска практика от МЗ, които да следят за качеството на медицинската услуга

✅Как се извършва добро здравеопазване преди да се стигне до хоспитализация

✅Къде се къса нишката между лекар - пациент - адвокат по медицинско право

В България има нормативна уредба и добри практики по отношение на т.нар. "лекарска грешка"

✅Що е медицинска небрежност

✅Що е комликация и до какво води това за пациента

✅Кога ще се наложи културата на безопасност за пациента

✅Пациентът ще е в центъра на системата, когато има сигурна работна среда за лекарите

Кои са най-честите сигнали от пациентите към ИАМН и жалби към адвокатите по медицинско право

✅Защо и кога има откази до медицинска и здравна грижа

✅Кога медиите също носят вина за лошата настройка в обществото, което вреди и на болните, и на лекарите

✅Кога резултатът от лошо лечение води до временно или трайно инвалидизиране на пациента

✅Причини за лекарската грешки и за "бърнаут" при лекарите

Кога се прави аутопсия в болница

Кои отговори дава аутопсията и какви са законовите възможности за освобождаване от аутопсия на починал в болница

Защо още не сме се поучили от грешките и кой анализира данните от делата за лекарски грешки

Колко са осъдените лекари у нас

Към кои органи да се обърнат хората, когато си търсят правата в здравеопазването

За знаковите дела срещу български лекари

Д-р Асен Меджидиев        Снимка:Гергана Хрисчева

"Готови сме ние като служебен кабинет и като съсловна организация на лекарите да предложим изменения в Закона за съсловните организации, за да се променят правомощията на Лекарския съюз и по точно на Етичните комисии към БЛС. В ЕС правомощията на етичните комисии са много големи, както и контролът, който те осъществяват върху лекарите, затова не е необходим Закон за лекарските грешки. Етичните комисии са тези, които са най-компетентните, които могат да оценят къде някой не е спазил правилата за добра медицинска практика и е навредил на пациента. Те трябва да имат право да отнемат права на лекари или да налагат тежки финансови глоби. За това обаче е необходимо час по-скоро да имаме редовен кабинет. Имаме належаща нужда от промени", каза за БНР д-р Асен Меджидиев, служебен министър на здравеопазването.

Основават Балканска медицинска лига

Вицепрезидентът откри в Сандански международна лекарска конференция

"И още - за да се оцени качеството на медицинската услуга, трябва да се въведат правила. Ние в момента имаме само медицински стандарти, но не и правила. Само тогава ще може да се контролира качеството на медицинската услуга, която се предлага от лекаря. За да може да се определи дали има т.нар. "лекарска грешка", първо трябва да се изгради компетентността, която да я квалифицира. Без да са се произнесли компетентните органи дали има нарушение на този алгоритъм, на този процес на лечение, ние започваме да интерпретираме тази дума - лекарска грешка. А авторитет на един лекар се гради дълго, но може да се срине за секунди ...И когато съдебните органи установят, че този лекар не е бил виновен,  вече никой няма да прави репортажи за това...", заяви д-р Меджидиев.
"През последните десетина години в България има достатъчно здравни стратегии и органи по отношение на темата "лекарска грешка". Докато аз бях ръководител на ИАМН, около 65 на сто от постъпилите жалби бяха свързани с качеството и своевремнното и адекватно лечение. Най-честите сигнали от пациенти бяха за отказ от медицинска помощ, до достъпа до здравна грижа... А също и жалби от грубо отношение - пациенти и лекари не си говорят", каза за БНР проф. Златица Петрова.

" Медицинската небрежност не е нито медицинска, нито лекарска грешка. Това е форма на вина - тоест субективното участие на лекаря, неговото отношение, липсата на добрата дължима грижа към пациента. Но това не е някакъв грешен резултат, това е отношение на лекаря към пациента", изтъкна за БНР адвокатът по медицинско право Мария Петрова.

"Ако това доведе до вреда на пациента, настъпила вследствие на някаква намеса или бездействие на лекаря, усложнила е състоянието на пациента, но тя е винаги вследствие на опита, на желанието на лекаря все пак да има лекарска намеса и той да осъществи нещо спрямо този пациент. Пациентът ще е в центъра на системата, когато има сигурна работна среда за лекарите. И тогава никой няма да се опасява дали ще има Закон за лекарската грешка, а когато има ясно разписани процеси, процедури, правила, стандарти и всички работят по тях и се надяваме всичко в здравеопазването да се превърне в едни добре регулиран и работещ процес", каза още адвокат Петрова.

Най-често пациентите се жалват от не навреме поставена и не точна диагноза, което е довело до забавяне на лечението им. Също от това, че им е направено лечение с недостатъчно добро качество. Най-рисковите специалности по отношение на лекарската грешка са хирургия, акушерство и гинекология, анестезиология и реанимация и това се дължи на поредица от фактори", поясни още Петрова.

Експертите са категорични, че Закон за лекарската грешка не е необходим.




Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg

Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна