Някои хора се определят като предприемачи. Те обмислят идеи за собствен бизнес и винаги търсят нови хоризонти и поле за изява. Създаването на нещо свое обаче е нелека задача и не всеки би могъл да се справи с нея. Управляването на бизнес е вълнуващо начинание, но в същото време може да бъде плашещо, заради рисковете, които крие.
След две тежки години на пандемия, социална изолация и скоростна инфлация много хора започнаха да обмислят идеята за създаване на собствен бизнес, тъй като не се чувстват удовлетворени от условията на работното място. Специалистите твърдят, че предприемачът е готов да реализира идеята си тогава, когато е запознат със стъпките, стоящи в основата на създаването на бизнес.
За да се превърне идеята за собствен бизнес в реалност, трябва предварително да са обмислени и преценени възможните рискове, негативните и позитивните фактори. Необходими са ясна цел и план, които да бъдат следвани.
Предприемачът трябва да знае какво точно иска да прави, т.е. да е открил своята индивидуална отправна точка и да е решил с какъв вид дейност ще се занимава - производствена дейност, търговия или услуги. След това е добре да се направи предварително пазарно проучване спрямо избраните дейност, ниша и бранш. Обикновено в това проучване се включва изследване на демографските характеристики, фокус група, публични данни и данни за съответния пазар.
След набирането на тази информация може се да продължи към следващия етап от процеса, а именно прецизиране на идеята и изготвяне на бизнес план.
Изготвянето на бизнес план е втората важна крачка при стартирането на собствен бизнес. Планът ще помогне да се направи стратегия за това как да бъде менажиран бизнесът. За съставянето на полезен бизнес план е необходимо да се отговори на един основен въпрос: „Какви проблеми ще решава бизнесът и какво ще го направи по-добър от конкурентите в дадената ниша”.
Следва провеждане на анализ на конкурентите и SWOT анализ. Тези анализи целят да се разбере къде точно на пазара се позиционира бизнесът и кои са неговите силни и слаби страни, както и върху кои конкуренти предимства трябва да се акцентира в последствие.
Започването на собствен бизнес е свързано с поемането на финансов риск. Възможно е да се наложи теглене на кредит. Затова е необходимо предприемачът да е напълно сигурен в решението си и да бъде готов да посрещне неочаквани трудности и предизвикателства, както и да умее да взема тежки решения.
Така идва ред и на третата важна стъпка - оценка на финансите и анализ на рентабилността. Анализът на рентабилността е важен елемент от финансовото планиране и чрез него може да се определи кога продуктът или услугата ще носи потенциална печалба.
Оценката на финансите е много важна, тъй като за стартирането на бизнес се изисква определен капитал. Този капитал трябва да включва редица разходи, свързани с началната инвестиция, откриване на фирма, осигуровки, дори работни заплати в случай, че ще се назначават служители.
В тази връзка трябва да се помисли какво и колко позволяват финансите и дали има вариант, в който стартирането на собствен бизнес да не изисква огромна инвестиция, а в същото време да носи сигурни успех и печалба.
Франчайз моделът дава възможност за развитие на собствен бизнес с помощта на доказан и разработен бранд в дадена сфера. Налице е споделяне на обща търговска марка между франчайзодателя и франчайзополучателя. Последният може да се възползва от много други преимущества като вече действаща бизнес стратегия, ноу-хау, семинари и обучения, както и постоянна подкрепа.
В България франчайзингът става все по-популярен. Според проучвания интересът към него се увеличава с 15-20% годишно. Ако се разработи правилно, франчайз бизнес моделът има много конкурентни предимства пред традиционния бизнес модел, които го правят успешен и устойчив.
Статистиките сочат, че след петата година от стартирането на собствен бизнес чрез традиционния бизнес модел остават активни около 20% от фирмите, а тези, които са започнали собствен бизнес, доверявайки се на франчайзинг - 82%. Това е достатъчно показателно за рентабилността и успеха на франчайза.
Fonax е доказал се на пазара бранд, занимаващ се с търговия на мобилни аксесоари. Компанията притежава клиенти от цялата страна и физически магазини на предпочитани локации в България. Франчайз бизнес моделът, който Fonax предлага на своите бъдещи партньори, е много добра възможност за предприемачи, които имат желание да стартират собствен бизнес с бърза възвръщаемост на инвестицията и видими и измерими резултати.
В обобщение на всичко до тук - подходящият момент за стартиране на собствен бизнес е тогава, когато предприемачът се почувства сигурен в себе си и своите възможности. Необходимо е идеята, която се заражда, да бъде превърната в бизнес план, който да включва няколко основни ключови момента:
● Цел на бизнеса;
● Таргет група;
● Желани резултати;
● Финансиране на инвестицията;
● Възможност за франчайз.