Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Наталия Маева: Необходим ни е смислен и синхронизиран подход за системата на въздушна бърза помощ

Д-р Александър Симидчиев: Необходим ни е Закон за спасяването по въздуха

Пулмолог и пациентски представител са гости в подкаста на БНР "В центъра на системата" по темата за спешната помощ по въздуха

2
Д-р Александър Симидчиев - пулмолог, началник на функционалното отделение към Медицинския институт към МВР
Снимка: Гергана Хрисчева
Защо ни е необходим Закон за спасяването?  Виждаме ли цялостната картина как трябва да бъде структурирана спешната помощ по въздуха?

Кои хеликоптери в момента имат единствено право да кацат на места извън официално лицензирани летища?

Защо не е важен само въпросът - Кога ще дойде хеликоптерът, а какъв ще бъде екипажът за различните видове спасяване?

От какво зависи колко и къде да са разположени базите за кацане на медицински хеликоптери?

Колко са начините за финансиране на дейността на въздушната спешна помощ?

Медицинската помощ по въздуха е темата в този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата".

Слушайте епизода тук: 

Гости в епизода са:


🚨Д-р Александър Симидчиев - пулмолог, началник на функционалното отделение към Медицинския институт към МВР

🚨Наталия Маева - председател на Българското общество на пациенти с белодробна хипертония и пациентски представител (еPAG) в Eвропейската референтна мрежа за бял дроб

Д-р Александър Симидчиев и Наталия Маева

От разговора ще научите:


🚨Защо ни трябва ново законодателство за стартиране на дейността по системата HEMS

🛩️Кои авиотряди имат право да излитат и кацат на места, различни от официалните сертифицирани летища

🚨Само хеликоптерите на МВР и МО могат да кацат на места извън летищата и затова Авиоотряд 28 не би могъл да лети като спешна въздушна помощ

🛩️Какво трябва да включва един нов закон за Спасяване на човек чрез въздушна помощ

🚨 Собствени или под наем е по-ефективно да бъдат медицинските хеликоптери

🛩️В Закона за телефон 112 няма предвидена помощ по въздуха

🚨Какъв да бъде съставът в един хеликоптер и кой носи отговорност за хората в него по сега действащото законодателство

🛩️Кой ще може да лети на тези хеликоптери

🚨Имаме ли обучени кадри за тази дейност и как те ще поддържат квалификацията си

🛩️ Какво оборудване трябва да имат хеликоптерите при спасяване на деца или на възрастни

🚨Имаме ли сертифицирани сервизи за поддръжка на хеликоптерите за медицинска помощ

🛩️Как ще се финансира дейността по различните видове въздушно спасяване - през МЗ, през Застрахователни дружества, през НЗОК

🚨Колко бази да кацане са необходими и от какво зависи техният брой

🛩️ Защо няма данни колко пъти в годината ще се налага използването на медицинска помощ по въздуха


"Проблемът с това, което се нарича системата HEMS, е това, че той обединява няколко аспекта - едно е планинско спасяване, друго е водно спасяване, трето е бедствия и аварии, четвъртото е авиационно спасяване, ако самолет падне на територията на България, последното е т. нар. хеликоптерна линейка. Затова трябва да виждаме цялостната картина и тогава да посочим колко да бъдат, къде да бъдат, какъв да бъде екипажът, как да се обучава, затова не трябва само да задълбаваме в един въпрос, който се чува само напоследък - кога да дойде хеликоптерът?", каза за БНР д-р Александър Симидчиев.

Министър Меджидиев очаква първия медицински хеликоптер до 15 декември

"Отговор на този въпрос трябва да бъде - хеликоптер за кой район на България - за морските градове, за планинските, за труднодостъпните?
Друг съществен въпрос е откъде могат да излитат и да кацат тези хеликоптери?

При сега действащото законодателство, ако не се промени законът, единствените, които имат право да кацат извън официално сертифицираните летища, са хеликоптерите на Министерство на отбраната и на МВР. Затова и виждаме толкова често да се използва единствено Спартан, а това неефективно, когато става дума за превоз само на едно лице.

Например Авиоотряд 28 е вторичен разпоредител с бюджета на Министерство на транспорта. Но ако те са към Министерство на транспорта, могат да кацат и излитат само от и на официално сертифицирани летища. А не където има пострадал човек.

МС възложи на Държавния авиационен оператор спешната помощ по въздух

Затова преди да посочваме кой да бъде хеликоптерът и колко да бъдат, трябва да помислим върху това как да организираме този процес в един смислен и синхронизиран подход, което може да стане единствено с ново законодателство, свързано с това да имаме Закон за спасяването на човек. Това да включва всички видове спасяване и да се посочи конкретно кои институции, с кои свои сили и средства могат да допринесат за спасяването.

Медицински самолет за превоз на дорски органи, реципиенти или трансплантирани пациенти, Виена

На първо място трябва да се промени Закона за 112 - там няма предвидено спасяване по въздуха. След това Законът за бедствията и авариите, в които промени да се посочи кой участва в спасителните екипи, не на последно място кой ще заплаща дейността за това спасяване по въздуха.

Ако хеликоптерна линейка е използвана при спешен медицински случай или превоз на органи - това би могло да се финансира по линия на спешната помощ, както е в момента, през бюджета на МЗ към спешната помощ.

Ако е спасяване в планина - това се финансира най-често чрез застрахователните дружества, ако си застрахован, ако не си - се заплаща от лични средства.

Би могло и чрез здравна вноска, а също и чрез благотворителност, както е в някои държави, като става дума не са събиране на капачки, а чрез църквата, чрез големи филантропски организации.

Законодателството в областта на въздухоплаването може да регулира къде могат да кацат и да излитат и кой е екипажът. В момента на борда на хеликоптер могат да бъдат само екипаж- един или два пилоти и пътници. Отговорност за сигурността на екипажа по сега действащото законодателство може да носи само пилотът - но той не е медицинско лице - тоест и тук има разцепване на отговорностите и тук трябва да се направи корекция, за да може тази дейност да работи.

Медицински самолет за превоз на дорски органи, реципиенти или трансплантирани пациенти, Виена

Закупуването на хеликоптера е само едно копче от шинела....Три са възможните варианти за хеликоптера - под наем, на лизинг и да се закупят. Но ако мислим в дългосрочен план, трябва да започнем веднага обучаване на екипи, иначе тези хеликоптери ще стоят една година, без да летят. Важно е и дали купуваме хеликоптери с оборудване?

На следващо място е районирането на България - това зависи от броя жители на определено място и на второ място  - има ли здравни заведения, които могат да приемат в кратък срок тежко болен пациент.

Другият момент е взаимодействието с други служби - как от линейка прехвърляме в хеликоптер и обратно, при планинското спасяване кой спасява, при големи бедствия и аварии в заводи или индустриални паркове също трябва да имаме план за действия, при паднал самолет също разработен план.

Но за да се разработи системата, трябва да променим законодателството в няколко области с един интегриращ закон - Закон за спасяването. Според мен системата има пет основни дейности и трябва да се определи на кого ще са отговорност тези дейности - дари на МЗ, дали на МТ, МО или на МВР.

Аз лично смятам, че МВР, което и сега работи със системата 112 има и авиоотряд, който обслужва пограничните райони, има всички компоненти да обедини дейността, МВР трябва да ръководи системата на спешна въздушна помощ.

"Според мен предложението на д-р Симидчиев за един смислен и синхронизиран процес би могло да доведе до създаването на спешна въздушна помощ у нас. Във Виена, когато аз трябваше да бъде преведена за трансплантацията ми като пациент и след това докато лежах в болничната стая на ден над нас преминаваха по 7 - 8 медицински линейки. Няма никога да забравя този шум на въздушни линейки...Този шум у нас липсва...

Австрия и като планинска държава разполага с различни видове въздушни линейки - има и хеликоптери, и малки самолети, зависимост от случая, дали е пациент, дали са донорски органи, дали е спасяваен на дете или на възрастен...

Затова у нас нещата ще станат, ако системата се подреди правилно, а не просто да се закупят едни хеликоптери!", каза за БНР Наталия Маева.


Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg


Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени