Рехабилитацията след инсулт - защо най-голям ефект се постига в рамките на 18 месеца след събитието, но трябва да започне 24 часа след инцидента.
Кой е горещият телефон за пациенти с инсулт?
Имаме ли дигитална карта на местата и специалистите за пациенти с инсулт?
Готви ли се мобилно приложение за лечебните заведения и места за рехабилитация при инсулт?
Защо в България няма Рехабилитационни центрове, които да поемат пациента с инсулт в острото състояние?
Какво заплаща НЗОК за рехабилитация?
Защо са важни помощните средства за болния, квалифицираната неврорехабилитация, преодоляване на афазията, пристъпите на депресия, невъзможността за общуване с най-близките?
Какво трябва да направят ведната близките на пациент с инсулт - отговорите дават експертите и пациентската организация "Асоциацията за инсулт и афазия".
Този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" е продължение на темите за инсултите.
Слушайте епизода тук:
♥️Доц. Росен Калпачки - Началник Клиника по нервни болести към УМБАЛ "Света Анна София"
♥️Д-р Нина Гацова - Профирова - Началник Клиника по физикална и рехабилитационна медицина към УМБАЛ "Света Анна София"
"Центърът за лечение на инсулти" в болница "Света Анна" реши да организира това училище за пациенти, защото сме длъжници на обществото, което трябва да е наясно, че след инсулта битката за възстановяването на пациента не приключва, а продължава", изтъкна пред БНР доц. Росен Калпачки - Началник Клиника по нервни болести към УМБАЛ "Света Анна София".
По думите му пациентите на д-р Нина Гацова от Клиника по физикална и рехабилитационна медицина към УМБАЛ "Света Анна София", започват веднага възстановителни дейности.
"В първия един месец след изписване от болницата за съжаление пациентите остават в ръцете на близките си, няма поета от НЗОК незабавна рехабилитация. А това е ключов период и голяма част от тези пациенти си отиват точно в този период. Това е една голяма пропаст между острото отделение и мястото за квалифицирана рефабилитация и физиотерапия. И след това може тази рехабилитация да продължи в санаториум, за да се запазят като живот тези пациенти", поясни още доц. Росен Калпачки.
"При нас започваме веднага, но с не много натоварване, с пасивни упражнения с кинезитерапевт, с рехабилитатор. Ако обаче, пациентът е изписан на легло в къщи, близките му трябва веднага да започнат упражнения за вертикализация, с поставянето на пациента в специални положения, като това е консултирано със специалист, каза пред БНР д-р Нина Гацова - Профирова - Началник Клиника по физикална и рехабилитационна медицина към УМБАЛ "Света Анна София".
"В България липсват Центрове за рехабилитация, които да поемат пациентите веднага след острото състояние. Това е много голям проблем, има санаториуми и центрове, които поемат болния, когато е в по-добро състояние. Но в периода между 5 и 10 ден, в който го изписват пациента и в рамките на този един месец, когато трябва да се започне с активна кинезитерапия, няма къде да отидат пациентите. Има клинични пътеки за продължително лечение на инсулта, които биха могли да се изпълнят, но няма бази, които да го вършат това", допълни още д-р Гацова.
"Логистично всичко трябва да е така организирано за пациента с инсулт, че на него и на неговите близки да им е удобно, тогава ще имаме мотивирани пациенти и активни близки, които да търсят тази рехабилитация.
Информираността е най-важна. Ние като пациентска организация сме изготвили дигитална карта на центровете и болниците за лечение и рехабилитация на инсулт, както и специалистите, които се занимават с това. Подготвяме тази информация да се бъде качена на безплатно софтуерно приложение, каза пред БНР Дорина Добрева - Председател на Асоциацията за инсулт и афазия.
Пациентската организация работи и за създаването на първия Дневен център за болни с инсулт в столицата. Вече има готово Ръкодство за грижата за пациент с инсулт. То ще бъде публикувано и в интернет с цялата необходима информация за институциите, към които трябва да се обърнете, къде да намерите специалисти, как да се отнасяте с пациента у дома.
Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg
Всички епизоди на подкаста ще намерите:
Apple Podcasts през iTunes