Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тимерманс: ЕС и Германия постигнаха споразумение за автомобилните емисии

Франс Тимерманс
Снимка: БГНЕС

Германия и ЕС се споразумяха за края на производството на двигатели с вътрешно горене. Берлин успя да наложи производството да се продължи и след 2035 година, но при условие, че те се зареждат само с неутрално за климата гориво.

"Германското правителство успя да постигне споразумение с ЕК за края на двигателите с вътрешно горене след дълга борба", съобщи федералният министър на транспорта Фолкер Висинг в тутитър днес.
В продължение на месеци Германия спореше с ЕС относно забраната. Късно в петък вечерта беше постигнато споразумение.

"Пътят е ясен: Европа остава криматично неутрална. Превозните средства с двигатели с вътрешно горене могат да бъдат регистрирани и след 2035 г., ако използват само горива, неутрални по отношение на емисиите на CO₂", написа Висинг в социалната платформа. Това ще осигури възможности за Европа, "като запази важни възможности по отношение на климата и достъпна мобилност".

Пробивът дойде след седмици разговори с Европейската комисия и натиск от страна на партньорите на Германия в ЕС, раздразнени от хода на правителството в Берлин в последния момент да блокира това важно законодателство.

"Сега ще работим за приемането на CO2 стандартите за регламентите за автомобили възможно най-скоро", каза от своя страна шефът на ЕС по климата Франс Тимерманс в Twitter, добавяйки, че ЕК ще последва бързо необходимите правни стъпки за прилагане на разпоредба, която да позволява класифицирането на автомобили, работещи с електрогорива, като въглеродно неутрални.

Сделката означава, че Германия може официално да одобри споразумението, постигнато в рамките на съюза през октомври 2022 г., което изисква новите автомобили да бъдат с нулеви емисии след 2023 г. -  ключов стълб в плановете на ЕС за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Гласуването този месец, което се очакваше да бъде проста процедура, беше отложено поради възражения от немската про-бизнес партията на Свободните демократи на Фолкер Висинг, младшият партньор в управляващата коалция на канцлера Олаф Шолц.

Това гласуване, което може да се проведе още следващия вторник, когато енергийните министри се срещнат в Брюксел, трябва да мине с подкрепата на Германия, тъй като страните, които се противопоставят, няма да могат да постигнат достатъчно малцинство, за да блокират напредъка.

Италия, например, иска допълнителни гаранции, включително как автомобилите, използващи биогорива, също могат да бъдат освободени.

"Битката за технологичната неутралност беше спечелена, което е предпоставка за признаването на биогоривата“, каза италианският премиер Джорджия Мелони пред репортери в петък след среща на върха на лидерите на ЕС. 'Ние също така показваме, че биогоривата са с нулеви емисии, следователно няма нужда да навлизаме в техническите подробности. Ако технологията изпълнява целта, можете да я използвате", добави тя.

Притесненията на Германия бяха съсредоточени върху елемент, който вече е включен в проекторегламента и който предвижда Комисията да направи предложение за електронни горива, произведени с помощта на възобновяема електроенергия и въглероден диоксид, уловен от атмосферата, след консултация със заинтересованите страни.

Сделката, обявена в събота, предлага на Германия повече подробности за това как ЕС планира да приложи разпоредбата за електрогоривата.

Насроченият през 2026 г. преглед на напредъка на блока по отношение на превозните средства с нулеви емисии се смята за твърде закъснял за някои от производителите на автомобили в страната. Компанията Porsche, например, похвали позицията на правителството.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна