Европейският съюз се стреми да намери начин да позволи на държавите членки да имат възможност ефективно да забранят руските доставки на втечнен природен газ (LNG), без да се прилагат нови енергийни санкции.
Министрите на енергетиката на ЕС са готови да одобрят предложение, което ще даде на правителствата на страните членки възможността временно да попречат на руските износители да резервират предварително инфраструктурен капацитет, необходим за доставките, се посочва в документ, цитиран от агенция Блумбърг.
Докато отделните правителства все още ще се нуждаят от консултации, включително с други страни от ЕС и Европейската комисия, за да използват подобен механизъм, този инструмент може да продължи да намалява потока на енергийни продукти от Русия.
Очаква се одобрението да дойде като част от по-широка политическа среща на енергийните министри във вторник в Брюксел. Предложеният регламент все още ще се нуждае от одобрение от Европейския парламент, който предложи свои собствени решения за ограничаване на вноса на руски газ. Натискът за нови правомощия за блокиране на вноса на руски LNG за страните членки се води от Финландия, Естония, Латвия, Литва и Полша, съобщава агенцията.
Този ход е част от стремежа на ЕС да се откаже от руския газ след нахлуването на Москва в Украйна. Докато потоците от природен газ по тръбопроводите спаднаха до рекордно ниски нива, доставките на LNG от Русия се увеличиха, отбелязва Блумбърг.
Енергийният еврокомисар Кадри Симсон призова по-рано този месец руските доставки на втечнен природен газ да бъдат спрени, като каза, че компаниите не трябва да подновяват дългосрочните договори, след като настоящите изтекат. Испания, най-големият купувач на руски втечнен природен газ в ЕС досега тази година, помоли компаниите да не подписват за нови покупки от Русия.
На срещата си енергийните министри също така са готови да подпишат регламент, който ще изисква новите автомобили да имат нулеви емисии след 2035 г., отбелязвайки действителен край на ерата на автомобилите с вътрешно горене, посочва Блумбърг. Мярката, която е ключов стълб на амбициозната Зелена сделка, е готова да бъде одобрена след споразумение между Комисията и Германия относно разпоредби, които ще позволят продажбите на автомобили, работещи само с така наречените електрогорива (e-fuels) и след 2035 година.
Дневният ред на срещата на европейските енергийни министри включва и първата тяхна дискусия относно преустройството на пазарите на електроенергия в региона и предложението на ЕК за удължаване на доброволната цел за намаляване с 15% на търсенето на газ с още една година, за да се облекчи натискът върху доставките през следващата зима. Прилаганият понастоящем доброволен ангажимент трябва да изтече в края на месец март.
Очаква се разговорите да бъдат особено интензивни около темата за ядрената енергия на фона на стремежа на Франция и съмишленици да получат кредит за технологията в рамките на плановете на блока за увеличаване на възобновяемите източници до 45% от енергийния микс до края на десетилетието. Шведското президентство се подготвя за "неизкопаеми енергийни източници", за да допринесе за постигането на тези цели преди преговорите с парламента в сряда, според последното проектопредложение, видяно от Блумбърг.
Франция, заедно с други членове на така наречения ядрен съюз, също така ще призове за повече инвестиции в малки модулни реактори - зараждаща се ядрена технология, която позволява по-малки съоръжения от тези в момента.
"Ядрената енергия ще допринесе за декарбонизиран енергиен микс, постигайки напредък в амбициозните климатични цели и важната цел за поддържане на конкурентоспособността на индустрията на ЕС“, се посочва в проектодокумента, видян от Блумбърг.
"ЕС трябва да предприеме спешни действия, за да избегне изоставането в извличането на ползите от разработването, комерсиализирането и внедряването на технологията на малките модулни реактори (SMR, Small modular reactors)", се казва още в документа.