Потребителските нагласи в Германия за ноември се влошиха изненадващо за трети пореден месец, слагайки край на надеждите за възстановяване с наближаване на края на годината, тъй като домакинствата продължават да се борят с високите цени на храните.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 5-и и 16-и октомври 2023 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за ноември), се понижи до -28,1 пункта от -26,7 пункта през октомври и при осредните очаквания за известно подобрение до -26,6 пункта. Това е най-ниското ниво на индекса от април 2023 г. насам.
Продължаващото влошаване на потребителските настроения се дължи главно на покачващите се цени на храните и енергията, което води до отслабват покупателната способност на домакинствата, съчетано с подновено повишаване на склонността на потребителите да спестяват.
Подновеното покачване на индекса, измерващ склонността на потребителите да спестяват, до 8,5 пункта от 8,0 през предходния месец, което е най-високото ниво от повече от десетилетие , засилва тенденцията на спад в потребителското доверие.
"С оглед на спада за трети пореден месец, надеждите за възстановяване на потребителските нагласи тази година трябва най-накрая да бъдат изоставени. Преди всичко високите цени на храните отслабват покупателната способност на домакинствата в Германия, така че личното потребление няма да може да подкрепи икономиката през тази година", посочи Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
За да се обърне тенденцията в потреблението, от съществено значение е текущият спад на инфлацията да продължи. Според Федералната статистическа служба Destatis нивото на инфлация е спаднало от 6,1% през август до 4,5% през септември, но въпреки това все още остава далеч от целевото ниво на Европейската централна банка от около 2 процента.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември).
Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през октомври) се влоши рязко до -15,3 пункта от -11,3 пункта през септември. това показва, че очакванията за доходите остават здраво в хватката на инфлацията. Нарастващите цени на храните и енергията подкопават покупателната способност на домакинствата и възпрепятстват устойчивото възстановяване на този показател.
В резултат на високите цени склонността към покупки също остава на ниски нива, като съответният индикатор на GfK за октомври достигна -16,3 пункта спрямо -16,4 пункта през септември.
Склонността към покупки остава около тези ниски нива вече около година и все още не показва признаци на подобрение. В допълнение към високата инфлация, фактът, че безработицата напоследък отново леко се е увеличила, също може да играе роля. В резултат на това опасенията на много служители относно сигурността на работата ще се увеличат, отбелязва GfK и добавя, че безпокойството се засилва и от нарастващите корпоративни фалити, които също пораждат несигурност. Всичко това помрачава желанието на германските потребители да харчат.
Икономическите очаквания на германските потребители обаче са по-малко песимистични, като съответният индикатор нарасна през октомври до -2,4 пункта от -3,4 пункта през септеври. Въпреки лекото подобрение, този индикатор все още не сигнализира за устойчиво възстановяване на германската икономика.
Това е отразено и в прогнозите за растеж за тази година.
Според Европейската комисия Германия ще отбележи най-лошото икономическо развитие сред страните от ЕС през 2023 г. със спад на БВП от 0,4 процента.
Правителството на Германия също очаква икономиката да се свие с 0,4% тази година поради високата инфлация, високите цени на енергията и слабата международна търговия.