Технологичният гигант Google обмисля да въведе таксуване на нови "премиум" функции, захранвани от генеративен изкуствен интелект, като това може да се окаже най-голямата промяна в бизнеса с интернет търсачката на компанията, съобщава "Файненшъл таймс".
Предложеното обновяване на търсачката може да се окаже първото, при което компанията поставя някой от основните си продукти зад "платена стена" и показва, че все още се бори с технология, застрашаваща рекламния й бизнес, почти година и половина след дебюта на ChatGPT.
Google разглежда възможността за опции, включително добавяне на определени функции за търсене, задвижвани от ИИ (AI), към своите премиум абонаментни услуги, които вече предлагат достъп до новия Gemini AI асистент в Gmail и Docs посочва финанснво издание, цитирайки три източника, запознати с плановете на компанията.
Инженерите разработват технологията, необходима за внедряване на услугата, но ръководителите все още не са взели окончателно решение дали и кога да я пуснат, посочи един от източниците.
Традиционната търсачка на Google ще остане безплатна, като рекламите ще продължават да се показват заедно с резултатите от търсенето дори за платени абонати.
Но планираното таксуване ще бъде първото за компанията Google, който в продължение на много години предлагаше безплатни потребителски услуги, финансирани изцяло от реклама, което да накара хората да плащат за подобрения на основния продукт за търсене.
Google отчете приходи от 175 милиарда долара от търсене и свързани реклами през миналата година, повече от половината от общите продажби, което поставя пред компанията главоблъсканица как да възприеме най-новите иновации в ИИ, като същевременно запази най-големия двигател на печалбата.
От ноември 2022 г., когато OpenAI стартира ChatGPT, Google се бори да отговори на конкурентната заплаха, породена от изключително популярния чатбот. ChatGPT може да даде бързи и пълни отговори на много въпроси, заплашвайки да направи излишен списъка с връзки на традиционната търсачка и доходоносните реклами, които се показват до тях.
Google започна да тества експериментална услуга за търсене, базирана на AI, през май миналата година, представяйки по-подробни отговори на запитвания, като същевременно продължава да предоставя на потребителите връзки към допълнителна информация и реклама. Добавянето на която и да е от функциите от това, което компанията нарича своя експеримент "Генеративно изживяване при търсене" (SGE) към основната си търсачка, обаче беше бавно.
Тези видове резултати от търсенето, които включват "моментна снимка, задвижвана от AI", са по-скъпи за Google, отколкото традиционните отговори, тъй като генеративният ИИ консумира много повече компютърни ресурси. Компанията предлага достъп до SGE само на няколко избрани потребители, включително някои абонати на нейния пакет Google One, който предлага предимства като допълнително съхранение в облак срещу месечна такса.
Microsoft, която има силно партньорство с OpenAI, стартира подобрено търсене, задвижвано от генеративен изкуствен интелект, и чатбот, сега наречен Copilot, в своята търсачка Bing преди повече от година. Въпреки това, новите функции на AI не доведоха до сериозно увеличаване на пазарния дял на търсачката Bing, който изостава далеч зад тази на Google.
Някои анализатори предупредиха, че рекламният бизнес на Google може да пострада, ако неговата търсачка предостави по-пълни отговори, генерирани от изкуствен интелект, които вече не изискват потребителите да кликват към уебсайтовете на рекламодателите. Освен това много онлайн издатели, които зависят от Google за интернет трафик, се опасяват, че по-малко потребители ще посетят сайтовете им, ако задвижваното от ИИ търсене на Google извлича информация от техните уеб страници и я представя директно на потребителите, се посочва в анализа на "Файненшъл таймс".
Тази година Google добави ново първокласно ниво към потребителската си абонаментна услуга Google One за потребители, които искат да използват най-модерния чатбот Gemini. Той също така добави Gemini към Workspace, своя пакет от онлайн приложения за продуктивност като Gmail и Docs.
Не е ясно как точно компанията ще се стреми да интегрира задвижвано от AI търсене в тези платени услуги, които предлагат различни ценови нива, или кога предложението за търсене, задвижвано от AI, ще бъде готово за стартиране. Google все още може да реши да пусне определени елементи от своята експериментална услуга, базирана на AI, в основната си безплатна търсачка с течение на времето, съобщава пред финансово издание лица, запознати с въпроса.
Google каза, че компанията "не работи или не обмисля" опит за прилагането на интернет търсене без реклами, но че "ще продължи да изгражда нови първокласни възможности и услуги, за да подобри нашите абонаментни предложения в Google".
"От години преоткриваме нашата търсачка, за да помогнем на хората да получат достъп до информация по най-естествения за тях начин. С нашите генеративни експерименти с AI в търсенето вече сме обслужили милиарди заявки и виждаме положително нарастване на заявките за търсене на всички наши основни пазари. Продължаваме бързо да подобряваме продукта, за да обслужваме нуждите на новите потребители", посочиха от Google пред "Файненшъл таймс".