Германската автомобилна асоциация VDA призова Европейската комисия да отмени планираните мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, като това е последен опит да се повлияе на преговорите преди високите мита да влязат в сила в четвъртък, 4-ти юли, съобщава Ройтерс.
В изявление в сряда VDA посочи, че тарифите ще навредят на европейските и американски производители на автомобили, изнасящи електромобили, които са произвеждани в техните китайски предприятия, и рискуват ответни действия от страна на Пекин с насрещни мита, които биха засегнали тежко германската индустрия предвид големия обем на износа ѝ за Китай.
Стойността на износа на леки автомобили от Германия за Китай миналата година е над три пъти по-висока от стойността на вноса от Китай, а стойността на износа от доставчици на компоненти е четири пъти по-голяма от стойността на вноса, според данни на VDA.
Вместо това Комисията трябва да се съсредоточи върху осигуряването на достъп до критични суровини - много от които се контролират от Китай - за европейската електромобилна индустрия, намаляване на бариерите пред достъпа до пазара и създаване на прозрачност на търговската политика, заяви още VDA, предлагайки създаването на съвет за обсъждат такива въпроси.
"Антисубсидийните мита не са адекватна мярка за укрепване на европейската конкурентоспособност и устойчивост в дългосрочен план", посочва Германската автомобилна асоциация.
Китай и Европейската комисия водят преговори от миналата седмица относно планираните за 4-ти юли по-висока мита в ЕС за вноса на китайски електромобили. Пекин настоява тези мита да не бъдат приложени, отхвърляйки обвиненията за несправедливо държавно субсидиране.
Брюксел даде ясно да се разбере, че очаква Китай да дойде на техническите преговори, които се провеждат тази седмица, с пътна карта за "справяне с вредното субсидиране" на китайската електромобилна индустрия, ако бъде постигнато споразумение.
Китайските автомобилни производители призоваха още миналия месец властите в Пекин да повишат митата върху вносните европейски автомобили с бензинов двигател в отговор на предложението от ЕС тарифи.
На среща при закрити врата за обсъждане на отговора присъстваха компании, включително американската SAIC, китайската BYD , германските BMW, Volkswagen и нейното подразделение Porsche, посочиха пред Ройтерс източници, които са пряко запознати с въпроса.
Китай представлява около 30% от продажбите на германските производители на автомобили, а Германия е най-големият износител на превозни средства с двигатели от 2,5 литра или повече, след като е доставила в Китай от началото на тази година автомобили за 1,2 млрд. долара, показват данни на китайските митници.
Според проучване на немския икономически институт Ifo, публикувано в сряда, германските икономисти са разделени по отношение на тарифите.
Докато една трета от тях смятат, че това е подходяща стъпка за противодействие на китайските субсидии, друга една трета биха предпочели изобщо да няма мита поради страх от търговска война, установи проучването. Единадесет процента пък призовават за по-ниски мита, докато 6% са за по-високи тарифи.