"Уверявам ви, в рамките на следващите месец-два ще започнат подписки на родители срещу такива деца и задаващи се проблеми с първокласници защото, аз ви казах, това са между 3 и 11% в световен мащаб. Трудно се признава фактът, че тези деца имат обучителни затруднения защото те нямат дефицити и увреждания в обичайния вид, в който сме свикнали да ги виждаме. Някои от тези деца са и в групата на гениите и ние като общество сме им длъжници защото именно заради митовете, заради стигмата и заради обобщаващите концепции спрямо тях, те не получават това приобщаващо образование, на което имат право всички деца." Това каза в началото на учебната година Ася Манджукова Стоянова, председателка на сдружение "Нетипичен ум – СДВХ" в предаването "Познати и непознати" от 7.10 т.г.
Обаче, уви, сгреши с времето. Не след месец-два, а още в първата седмица-две в медиите гръмнаха два скандала с деца със Синдром на дефицит на внимание и хиперактивност (СДВХ). Откровено казано, може и да са повече, но само два получиха гласност – засега.
Гръмна и друг скандал. Две момичета се сбиха заради обида на етническа основа.
На пръв поглед случаите са с много различни поводи, но всъщност показващи една и съща нужда – нужда от приобщаващо образование. Заприобщаващото образование отвъд специалните образователни потребности говорихме в последното издание на "Познати и непознати". Наш събеседник беше университетския преподавател и национален координатор за България в Съвета на представителите на страните членки в Европейската агенция за специални образователни потребности и приобщаващо образование Калоян Дамянов, който е и директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град. Какво не достига на българското приобщаващо образование – с този въпрос започна разговорът ни.
Съвсем наскоро Калоян Дамянов публикува студия "Приобщаващо образование и културна идентичност при учениците от ромски произход в училищна среда". Затова продължихме разговора с въпроси за приобщаващото образование и учениците с различен етнически произход. Разбира се, не подминахме и темата за речта на омразата и влиянието на родителите върху поведението на децата. Чуйте останалата част от разговора ни в звуковия файл.