Германският канцлер Олаф Шолц заяви, че ще покани водещите бизнес асоциации и профсъюзи в страната на среща този месец за изработване на нова политика за спасяване на индустрията в най-голямата икономика в Европа, съобщава Ройтерс.
Високите енергийни разходи, слабото глобално търсене, промяна към икономики с нетни нулеви емисии и нарастващата конкуренция от страна на Китай повдигат екзистенциални въпроси за експортно-ориентирания индустриален икономически модел на Германия, като изпълнителните директори в сектора настояват за повече държавна подкрепа.
Страховете от деиндустриализация се появиха на фокус миналия месец, когато автомобилният производител "Фолксваген" (Volkswagen) обяви, че обмисля за първи път в историята си затварянето на заводи в Германия.
"Трябва да се борим особено за индустрията тук, в Германия", заяви Шолц в своя реч пред немския парламент и подчерта: "Германия е индустриална държава".
Според него, един от ключовите въпроси е как да се осигури евтина енергия.
Германия се съгласи през миналата година да намали данъка върху електроенергията до минималното ниво, разрешено от законодателството на Европейския съюз за всички производствени фирми, както и да повиши и удължи за пет години компенсацията, получавана от 350 фирми, които се конкурират на международно ниво и са изложени на най-голям риск от релокация, напомня Ройтерс.
Въпреки това обаче недостатъчно компании са се възползвали от подобни мерки досега, отбеляза Шолц.
ЕС пък трябваше да започне да сключва споразумения за свободна търговия, каза още той, като гарантира, че те не са оставени на милостта на капризите на отделна страна, което изглеждаше като препратка към блокирането от страна на Франция на сделка за свободна търговия с южноамериканския блок Меркосур.
"Ние не предоставихме компетентността за търговската политика на Европа, само за да не се договарят повече търговски споразумения", каза той.
Шолц също така критикува решението на ЕС да наложи мита върху произведените в Китай електрически автомобили, като каза, че 17 други европейски държави са скептични, както и всички ръководители на автомобилни производители, с които е разговарял.
"Моята молба е да постигнем споразумение между Китай и Европейския съюз", посочи той.
Шолц отбеляза, че Германия също така трябва да обсъди как да насърчи други сектори, освен индустриалния.
"Apple, Microsoft, Amazon, Meta, OpenAI, нито една от тях не е европейска или немска компания", каза той в тази връзка.