Потребителските нагласи в Германия за ноември се възстановяват за втори пореден месец, достигайки 31-месечен връх благодарение на подобрение на очакванията за личните доходи и желанието за покупки, както и на известно намаляване на склонността за спестяване, но при запазващ се песимизъм относно общото представяне на бележещата слабост водеща европейска икономика.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 4-ти и 15-и октомври 2024 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за ноември), се повишава до -18,3 пункта от -21,0 пункта месец по-рано, достигайки най-високо ниво от април 2022 г. насам и надвишавайки пазарните прогнози за доста по-сдържано подобрение до -20,5 пункта.
"След лекото подобрение през предходния месец, потребителският климат продължава да се подобрява, като достигна най-високото си ниво от април 2022 г. насам, когато GfK индексът беше на ниво от -15,7 пункта - непосредствено след началото на руската военна инвазия в Украйна. Но въпреки възстановяването, нивото на потребителския климат остава много ниско. Несигурността, причинена от кризи, войни и растящи цени, все още е налична в много голяма степен и възпрепятства фактори, които насърчават потреблението, като например ръста на реалния доход, да окажат пълния си позитивен ефект. Докладите за нарастващ брой фалити на компании и плановете за съкращаване на работни места или преместване на производство в чужбина също възпрепятстват за по-значително възстановяване на потребителските настроения", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември 2024 г.).
Индекс на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се влоши през октомври до 0,2 пункта от 0,7 пункта през септември, достигайки най-ниско ниво от март 2024 г.
Това е знак за известно нарастване на песимизма сред германските потребителите относно икономическите развитие в рамките на следващите 12 месеца, което вероятно беше подсилено от понижените правителствени прогнози. Според актуализираните прогнози на управляващите в Берлин, БВП на Германия ще се свие с 0,2% през 2024 г. , което би било спад за втора поредна година.
В същото време обаче индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, продължава да се възстановява за втори пореден месец, достигайки през октомври ниво от 13,7 пункта спрямо 10,1 пункта месец по-рано, като същевременно нараства с цели 29 пункта спрямо същия период на 2023 г.
Намаляващите темпове на инфлация и значително растящите заплати в момента водят до съществено нарастване на реалния растеж на доходите. При пенсионерите в момента също се наблюдава реално увеличение на доходите, отбелязва GfK институтът.
Нарастващият оптимизъм относно доходите се отразява позитивно и върху склонността и желанието за покупки, като съответният индекс се повиши до -4,7 пункта от -6,9 пункта през предишния месец, достигайки най-високо ниво от март 2022 г. (в самото начало на руската военна инвазия в Украйна).
Желанието за покупка в момента показва лека възходяща тенденция, но нивото все още е много ниско, отбелязва GfK и предупреждава:
"Освен това през следващите месеци може да възникнат допълнителни негативни обстоятелства: безработицата и броят на фирмената несъстоятелност леко се повишиха напоследък. Това ще увеличи притесненията относно работните места и трудовата заетост и тази загриженост може да има отрицателно въздействие върху желанието за потребление".