Днес се отбелязват 30 години без големия български хореограф, дългогодишен директор и художествен ръководител на Балет "Арабеск" – Маргарита Арнаудова. Духът на забележителната българска хореографка продължава да живее в съвременния танц на България, а творчеството ѝ и до днес вдъхновява новите поколения.
"Не мога да отделя балета от себе си. Това не е професия, а живот", споделя преди години Арнаудова. "И да имах свободно време, не бих могла да го посветя на нищо друго. Без балета нямаше да зная какво да правя с енергията си, с мислите, с чувствата си. От балета, от хореографията получавам всичко. Трудностите, с които се сблъсквам, ме оформят като характер и определят живота ми", казва хореографката, която е от малцината избрани творци, които с таланта си бележат времето, в което живеят и променят насоките на естетическото мислене.
Маргарита Арнаудова стъпва на професионалната балетна сцена с ролята на Жар-птица от едноименния балет на Игор Стравински. Тя е завършила Държавното хореографско училище в София през 1959 г. и се дипломира с ролята на Жар птица. Нейна първа учителка е Нина Кираджиева, един от хореографите с най-изявени търсения на българския корен в националния ни балет.
Въпреки че е обещаваща балерина Маргарита Арнаудова изразява себе си не като изпълнител, а като създател. Тази необходимост я отвежда в ГИТИС-Москва, където неин преподавател е Анатолий Шатин.
Маргарита Арнаудова поставя дипломната си работа - балета "Пепеляшка", на сцената на Казанския театър за опера и балет през 1966 г. Същата година става балетмайстор на Харковския академичен театър за опера и балет. За пет години на харковска сцена Маргарита Арнаудова поставя големите многоактни балети като "Пепеляшка" (Прокофиев), "Легенда за любовта" (Меликов), "Прометей" (Аристокесян), "Д-р Охболи" (Морозов) и "Дон Жуан" (Губаренко). В този период Маргарита Арнаудова поставя и на българска сцена – "Пепеляшка" в Русе (1967), "Бахчисарийски фонтан" (1972) и "Абраксас" (1975) в Стара Загора, "Сътворението на света" (1974) в Софийската опера (1974).
Маргарита Арнаудова се връща в България въпреки успешна творческа кариера в Харков и Казан и през пролетта на 1974 г. става първият български хореограф, поканен за постановка в тогавашното балетно студио "Арабеск". Първите й постановки за балет "Арабеск" са "Бразилски импресии", муз. Вила Лобос, "Симфония-реквием", муз. Красимир Кюркчийски, "Адажио", муз. Албинони, "Пасакалия", муз. Бах. От 1974 г. тя става директор и художествен ръководител на балет "Арабеск".
Маргарита Арнаудова работи с "Арабеск" до смъртта си през 1994 г., като изгражда неповторимия образ и уникалния творчески капацитет на тази единствена за България трупа, която се занимава целенасочено с развитието на съвременния танц, търсейки неизменно и българския му образ. Тя е автор на хореографията на над 60 балетни спектакъла. Нейни творби са сред най-големите успехи на балет "Арабеск", но и на оперно-балетните театри в София, Русе, Варна, Пловдив, Стара Загора. Чрез нея българската публика преживява на балетна сцена творбите на Бах, Стравински, Прокофиев, Малер, Равел, Бритън, Вила Лобус, Карл Орф, Шчедрин и Скрябин, наред със сюжети от голямата класическа драматургия и митология.
Особено място в нейното творчеството и националната ни култура заемат българските й спектакли – "Нестинарка", "Нощта срещу Еньовден", "Легенда за езерото", "Корен дълбоко в небето", "Сянката" и "Бариерата" и др. Наред с тях Маргарита Арнаудова създава множество спектакли, предназначени за младата публика.
Заедно със собственото си творчество Маргарита Арнаудова кани в "Арабеск" изявени хореографи от Европа, Русия и Америка, с които трупата поддържа един репертоар на световно равнище и усвоява непрекъснато нови танцувални техники и стилове.
Убедена в бъдещето на съвременния танц през 1993 г. тя създава специалността балетна режисура към Нов български университет.
Името на Маргарита Арнаудова е цяла епоха в съвременния танц в България. Нейното творчество и завладяващата й личност продължават осезаемо да присъстват в пространството на съвременния ни танц.
"Творчеството на Маргарита Арнаудова няма преходно значение. Освен значимостта му за културата ни днес, то е и мост между най-доброто от миналото и утрешния ден".
Снимки: Балет "Арабеск"
, за да научите най-важното от деня!