Продажбите на нови автомобили в ЕС през ноември се понижиха на годишна база с 1,9% след слабо повишение с 1,1% през октомври, докато регистрираните нови автомобили в България отбелязаха повишение с 14%, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
На фона продължаваща криза в автомобилната индустрия с оглед на факта, че най-големите автомобилни производители в региона се мъчат да се справят със слабото търсене, делът на регистрираните нови хибридни и електромобили продължава за трети пореден месец да надвишава този на бензиновите, отбелязва ACEA.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през ноември с 1,9% спрямо година по-рано до 869 816 след повишение с 1,1% през октомври. Понижение беше регистрирано в три от четирите водещи европейски автомобилни пазара. Най-солиден спад отчетоха регистрациите на нови автомобили във Франция (понижение с цели 12,7%) и Италия (спад с 10,8%), докато регистрациите в нови коли в Германия се свиха с 0,5%, а в Испания нараснаха с 6,4 на сто.
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България отбелязаха през ноември повишение с 14% до 3956 броя.
През първите единадесет месеца на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС отбеляза скромен растеж от 0,4% спрямо същия период на предходната година до 9,726 млн. броя новорегистрирани автомобили, като в Испания беше отчете растеж от 5,1%, докато автомобилните пазари във Франция, Германия и Италия се свиха съответно с 3,7%, с 0,4% и с 0,2 на сто.
От началото на годината регистрацията на нови автомобили в България пък нарасна с 16,2% спрямо януари - ноември 2023 г. до общо 40 211 броя.
Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)
През ноември продажбите на нови електрически автомобили (BEV) в ЕС се понижиха с 9,5% в резултат на значителен техен спад в Германия (с 21,8%) и Франция (с 24,4%), като пазарният им дял се сви до 15% от 16,3% година по-рано. От началото на годината продажбите на електромобили се свиха с 5,4%, а пазарният дял в целия автомобилен пазар достигна 13,4%.
В същото време регистрацията на нови plug-in хибридни автомобили се сви през ноември с 8,8% след силен спад във Франция (с 19,6%), Белгия (с цели 61,4%) и Италия (с 31,4%), което намали техния дял в общия автомобилен пазар до 7,6% от 8,1% година по-рано.
Продажбата на хибридни електрически автомобили в ЕС обаче нарасна през ноември с 18,5%, като техният пазарен дял продължава да се увеличава, достигайки 33,2% спрямо 27,5% година по-рано, надминавайки за трети пореден месец пазарния дял от 30,6% на продадените нови бензинови автомобили.
Продажбите на коли с бензинови двигатели се понижиха през ноември със 7,8% на годишна база, отбелязвайки спад и в четирите основни европейски пазара. Най-голям спад беше регистриран във Франция (понижение с цели 31,5%), Италия (с 12,3%), Германия (с 5,4%) и Испания (с 2,3%). Това намали техния дял на европейския автомобилен пазар до 30,6% от 32,5% през ноември 2023 г.
В същото време регистрацията нови дизелови автомобили в ЕС през ноември отбеляза още по-силен спад от 15,3%, което сви техния пазарен дял до 10,6%.
За разлика от общата тенденция в ЕС на намаляване на продажбите на електромобили през ноември, в България те се увеличиха с 11,2% (до 199 броя), регистрацията на plug-in хибридните автомобили отбеляза растеж с 33,3% (до 36 броя), докато регистрация на нови хибридни автомобили в България нарасна през ноември с цели 107,7% (до 108 броя).
През ноември в България продажбите на бензинови автомобили се увеличиха с 13,2% (до 3127 броя), докато продажбите на нови дизелови нараснаха с 8,2% (до 486 броя) на фона на техния спад в останалата част на Европа.
Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС
Междувременно водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха смесено представяне по отношение на регистрацията/продажбата на нови автомобили през ноември 2024 г., като "Фолксваген" и "Рено" отбелязаха повишения на продажбите, но при солиден спад на продажбите от автомобилния консорциум Stellantis.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през ноември с 4,1% на годишна база, като в същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 27,8% от 26,2% през ноември 2023 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) увеличи продажбите с 8,3%, което повиши нейния пазарен дял в ЕС до 11,7% от 10,5% година по-рано.
Понижение през ноември с 6,5% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше регистриран спад с 0,6 на сто.
Солиден срив за трети пореден месец през ноември с 10,1% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group пък отчете нарастване на продажбите в ЕС през ноември със 17,3%, докато продажбите на Ford се свиха с 8 на сто.
Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се сринаха през ноември с цели 40,9%, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се сви до 2,2% от 3,6% през ноември 2023 г. От началото на година европейските продажби на Tesla се понижиха с 15,2% спрямо януари - ноември 2023 г., а пазарният дял - до 30% от 3,4%.