Сътресенията в европейския автомобилен сектор могат да засегнат икономиките на Централна и Източна Европа (ЦИЕ или CEE) и да навредят на качеството на активите на банките в региона, прогнозира S&P Global, но в същото време добави, че кредиторите са достатъчно силни, за да издържат на стреса в техните "автомобилни" портфейли, съобщава Ройтерс.
Автомобилните производители в цяла Европа обявиха затваряне на заводи и големи съкращения на служители, тъй като се борят със слабото търсене, високите разходи, конкуренцията от Китай и по-бавния от очакваното преход към електрически превозни средства.
Според S&P, секторът е опора на икономическия растеж в Централна и Източна Европа, като представлява между 5 до 10% от брутния вътрешен продукт на региона и 5% от заетостта в него.
"Въпреки че пряката кредитна експозиция на банките от CEE към автомобилния сектор е относително ниска, около 3 до 5% от общите корпоративни заеми, значителен спад може да влоши икономиката на региона и качеството на активите на банките", се посочва в анализа на S&P Global.
Въпреки че големите производители на автомобили диверсифицираха финансирането си от банкови заеми към капиталовите пазари, S&P каза, че шоковете в индустрията все още могат да доведат до значителни косвени ефекти.
Заплахата от американски мита върху вноса на европейски автомобили, по-строгите регулации за емисиите в Европейския съюз от 2025 г. и интензивната конкуренция от страна на китайските производители на електрически автомобили могат да представляват допълнителни предизвикателства, посочи още каза S&P, но добави:
"Въпреки че по-нататъшният стрес в автомобилната индустрия може да доведе до допълнителни кредитни загуби – главно поради потенциално разпространение към доставчиците – ние вярваме, че печалбите и капиталовите нива на банките в Централна и Източна Европа са достатъчно силни, за да поемат финансовия удар".
S&P Global добавя, че смущенията в световната търговия и преминаването към електрически автомобили могат да създадат възможности за някои страни като Унгария или Сърбия, като големите китайски банки активно наблюдават инвестициите и възможностите в региона.
При премиера Виктор Орбан Унгария се превърна във важен търговски и инвестиционен партньор за Китай, за разлика от някои други държави от ЕС, които обмислят да станат по-малко зависими от втората по големина икономика в света, напомня агенция Ройтерс.
"Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) създаде банка в Австрия през 2019 г. и оттам оперират в Централна и Източна Европа, подобно на други китайски банки с дъщерни дружества в региона", отбеляза анализаторът на S&P Джихан Дуран, като също така цитира като примери и навлизането в региона на Bank of China и China Construction Bank.