Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

БНР подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда"

| Репортаж
Финалистите на конкурса "Геза Анда" 2024: Юдин, Шмуклер, Лиепинш
Снимка: Dmitry Khamzin/Géza Anda-Foundation 2024

Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист, живял и творил в Швейцария.

Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител – Орта́нс Анда-Бюрле, която основава и фондацията с идеята да пази и популяризира наследството му. След нейната кончина президент на борда на фондацията става проф. Тобиас Рихтер – известен оперен мениджър, син на легендарния диригент Карл Рихтер, уважаван университетски преподавател. В неговия екип във фондация "Геза Анда" от години е и българската пианистка Белина Костадинова. Именно те пристигнаха в София, за да подпишат меморандума за сътрудничество и така да затвърдят пресечните точки между институциите, които проф. Рихтер очерта:

"Нашата фондация "Геза Анда" провежда един от най-престижните клавирни конкурси в света и в регламента за дейността й са заложени две основни цели: едната е да организира състезанието на всеки три години, а другата – да се грижи за лауреатите, спечелили награди, през следващите години. Това означава да им помогнем да се утвърдят на международната сцена. Затова ние имаме голяма мрежа от сътрудничества с организатори на концерти, но по този начин можем да организираме най-вече много рецитали. 

Много е важно за младите пианисти да имат шанс да работят и с оркестри, за да се подготвят като солисти в клавирни концерти. А условията за това често не са идеални, ако мога така да се изразя. Затова нашата фондация се опитва да създаде контакти с партньори, които биха имали също интерес да работят с първокласни артисти - солисти на принципа на сътрудничеството. 

Нямаме търпение да представим нашите лауреати – помагаме им да пътуват, а и на много други нива, като получаваме подкрепа от наши приятели меценати. Трябва да споделя, че всичко това създава една специална атмосфера около нашия конкурс и помага в изграждането на личностите на тези млади изпълнители. И ако имаме диригенти и оркестри от други страни, както тук, в България, това също им помага да репетират повече с отлични колеги музиканти и да обмислят нови проекти. Полезно е и за двете страни. Разбира се, подобни партньорства започват обикновено с лични контакти от предишни събития – ние имахме удоволствието вече да работим с маестро Константин Илиевски. А колежката ми Белина Костадинова, естествено, помага много за връзките на фондацията ни с България, защото познава страната. Освен това тя е пианистка, специализирала е в Швейцария, затова знае добре историята на Геза Анда, който е духовната основа на нашата работа. Много елементи сега се съчетават и сме щастливи, че достигнахме до подписване на този меморандум, а предстои в краткосрочен и дългосрочен план да обмислим конкретните действия".

Попитах проф. Тобиас Рихтер оценяват ли младите пианисти изключителните възможности, които им се предоставят като лауреати на конкурса "Геза Анда" – освен впечатляващите парични награди, да имат артистичен мениджмънт на високо ниво, на което той отговори утвърдително и отбеляза, че не всеки от тях идва от място с прекрасни условия и възможността да станат професионалисти и да се научат не само да свирят добре, но и да се представят като личности пред аудиторията е важна част от израстването им. А в наше време това е от изключителна важност за една отлична кариера. Беше интересно за мен да разбера мнението на проф. Рихтер дали в настоящето е по-трудно или по-лесно да се съхрани паметта на легендарните музиканти – самият той е син на легендарен диригент и управлява фондацията на името на легендарен пианист.

"Може да се каже, че музикалният бизнес се уголеми – с участието на медиите и всички сегашни възможности за пътуване, които не бяха в  такива мащаби преди. Но съвършенството не се определя от количеството хора, замесени в дейността. А в момента музиката е и бизнес. А когато говорим за легенди, според мен има един прост принцип: Сега младите хора могат само да гледат на видео и да си водят бележки, защото легенди като Геза Анда и Карл Рихтер са си отишли много отдавна. Разбира се, има записи, но е напълно разбираемо, че звукозаписните компании се интересуват повече от новите поколения артисти. И ако има някъде запазени ленти с музика, останала отпреди – това е привилегия за нас. Затова нашата фондация се грижи за наследството на Геза Анда, правим и конкурса на негово име, за да се помни. Бил е голям пианист, бил е и педагог, а това е много ценно. Правят се документални филми, имаме и други дейности, за да пазим паметта за него. Но всички ние сме на полето на изпълнителските изкуства, а те имат нужда от изпълнител, който застава пред публиката - такова е живото изкуство. И на практика, за да е така, младите поколения имат нужда от досег с историческите личности, но и ние имаме нужда от досег с младите. Така става този важен обмен", каза за програма "Хоризонт" проф. Рихтер.

Вълнението си във връзка с подписания меморандум сподели и българският представител в швейцарската фондация - Белина Костадинова.

"Аз все по-често идвам в България, в моята държава, където ми е най-важно да се чуе за тези прекрасни таланти. Чакам за българския талант, който ще дойде на нашия конкурс, за да мога да го представя. Това е най-голямата мечта. Засега нямаме българско участие. Иначе съм много щастлива, че сегашните лауреати имат шанс да се представят в България и да обменят опит – да се запознаят с нашите оркестри, които са на фантастично ниво, както и с нашата публика". 

Проф. Тобиас Рихтер от фондация "Геза Анда" и Марио Ангелов – директор на дирекция "Музикална продукция и състави" в БНР, си размениха поздравления и пожелания за успешна съвместна дейност. 

По този повод Марио Ангелов заяви:

"Това, което ще последва, е продължение на нещо, което вече се случи. Нашият главен диригент - Константин Илиевски, беше поканен от фондацията през миналата година и присъства на заключителния тур на конкурса. Той е избрал един великолепен млад пианист - Дмитрий Юдин, който е лауреат на конкурса и този сезон Симфоничният оркестър откри концертите си с него.

Това, което очакваме от фондацията и от конкурса, е да ни захранва с млади и интересни музиканти". 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени