Мениджърът на германския газов пазар - Trading Hub Europe GmbH посочи, че е в "интензивни дискусии" с властите относно потенциални субсидии за презареждане на газохранилищата, докато Европа сякаш се намира на ръба на нова криза с доставките на синьо гориво, съобщава Блумбърг.
Trading Hub Europe (THE), който отговаря за безпроблемното функциониране на газовия пазар в Германия, намекна миналия месец за възможна субсидия за доставчиците на газ, което предизвика силен търговски интерес. Но се мълчи относно подробностите на плана, след като спекулациите относно дизайна му предизвикаха резки колебания в цените.
"Засега няма взето решение. Все още сме в разговори с министерството, както и с регулатора, и веднага след като продуктът бъде финализиран, можем да проведем някои по-задълбочени разговори по въпроса кога да пуснем този продукт", каза управляващият директор на THE Торстен Франк.
Целта на инструмента би била да помогне на страната да изгради навреме буфери с горива за следващата зима във време, когато пазарната среда обезсърчава подобно презареждане.
Обикновено търговците се запасяват с газ през топлите месеци, когато търсенето и цените са по-ниски. Напоследък обаче горивото за доставка това лято става все по-скъпо в сравнение с договорите за следващата зима, което прави складирането неизгодно от икономическа гледна точка.
Поддържането на значителни запаси от горива се превърна в решаващо за енергийната сигурност на Европа, тъй като тя загуби повечето руски тръбопроводни потоци през 2022 г. и от това насам се налага да осигурява складови запаси в случай на пиково търсене през отоплителния сезон.
За да стимулира презареждането на газохранилищата и да постигне законово определени цели, THE обсъжда предоставянето на субсидии на доставчиците в моменти, когато сезонните цени са неблагоприятни. Обявяването на преговорите през януари доведе до допълнително ценово разширяване на контрактите за месеците след края на настоящата зима с тези преди началото на новата, тъй като предполагаше, че летният газ ще бъде закупен въпреки по-високите цени.
Торсен Франк отбеляза, че все още има възможност продуктът да не бъде пуснат на пазара. Основното послание към участниците на енергийния пазар, които се събират в Есен тази седмица, е, че няма да има "директни съобщения кога продуктът ще бъде пуснат на пазара", смята той.
"В крайна сметка инструментът ще бъде финансова подкрепа за тези, които изграждат и участват в процеса. Основното е, че газът трябва да е в газохранилищата до 1-ви ноември. Да няма газ според изискванията не е опция", посочи Франк.
Междувременно фючърсите на нидерландския газов хъб TTF с доставка през март поскъпват до нов двегодишен връх от над 59 евро - най-високо ценово ниво от февруари 2023 г.
Графика на газовите TTF фючърси (в евро за мегаватчас)
Потреблението на газ в ЕС се очаква да нарасне със 17% този месец, водено от търсенето на отопление, като мразовитото време в Северозападна Европа може допълнително да засили тегленето на синьо гориво от хранилищата.
Средната запълняемост на газохранилищата в ЕС пък е едва 48,48% към 9-и февруари - най-ниското ниво за този период от 2022 г. насам, което поражда опасения за тяхното попълване за следващия зимен сезон. В Германия процентът на запълняемост е почти същия - 48,66%, а във Франция е едва 29,85%.
Запълняемост на газохранилищата в ЕС (в %)
С оглед на това средните цени на газовите фючърси за второто и третото тримесечие на 2025 г. с над 57 евро за мегаватчас, докато контрактите за доставка на синьо гориво през ноември (когато газохранилищата вече трябва да за запълнени, според директивите на ЕК) се търгуват днес на нива около 51,50 евро за мегаватчас, а тези за цялото последно тримесечие на годината - около 53,60 евро/MWh.