Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към професионално образование и да захрани бизнеса с необходимите специалисти разговаряме с Мариета Георгиева, директорка на Професионалната гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" във Видин, зам.-министър в МОН в две предишни правителства.
"Проблемът с наличието на кадри, изобщо с човешкия ресурс, е повсеместен и той не е само в България…, така че ние трудно ще го решим като просто механично променим баланса. Обаче е изключително важно да дадем сигнал и да направим всичко възможно по-голямата част от учениците да получават професионална квалификация и то да получават качествена професионална квалификация, защото фактите от изследванията статистическите говорят, че учениците, които получават професионално образование, имат много по-висок процент на реализация на пазара на труда. Дори и преминавайки през висшето образование, те след това имат и много по-високи доходи и по-добри условия на личностна реализация.", казва Георгиева.
Дали обаче при съществуващата система на класиране според оценките от НВО по български език и литература и математика младите хора наистина имат избор в каква гимназия и паралелка да продължат обучението си или в професионалните гимназии и паралелки по правило отиват учениците с по-ниски резултати.
"Категорично смятам, че всяко едно училище в различните региони има така да се каже различен имидж, но фактът, че ние трябва да обхванем всички деца и че практиката показва, че по-голямата част от децата, които са показали по-ниски резултати, на практика се класират в професионални паралелки, е истина. Така че тук по-скоро ние трябва да се погрижим за това да осигурим едно по-високо ниво на подготовка на децата още в основното образование, за да може да нямаме такава чувствителна разлика между най-високите и най-ниските резултати."
Връзките и ангажираността на бизнеса с подготовката на кадри е решаваща, смята Мариета Георгиева, но бизнесът трябва да бъде мотивиран и законово да се предвиди по-голяма гъвкавост при планирането на обученията в работна среда и ясен сигнал към работодателите, че те са водеща страна в процеса на обучение.
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.