Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Продажбите на електромобили на BYD изпревариха Tesla, надхвърляйки $100 млрд.

Снимка: Youtube

Продажбите на китайския водещ производител на електрически автомобили BYD Co. надхвърлиха през 2024 г. границата от 100 милиарда долара, изпреварвайки продажбите на Tesla Inc. на Илон Мъск, като азиатският автомобилен гигант удиви потребителите с набор от електрически и хибридни автомобили, оборудвани с високотехнологични функции.

Базираната в Шънджън компания BYD отчете приходи в размер на 777 милиарда юана (107 милиарда долара) за 12-те месеца на 2024 г., което е ръст от 29%, след като бяха продадени 4,27 млн. автомобила, съобщава Блумбърг и CNN. Нетните печалби на китайския производител на електромобили са нараснали с 34% до 40,3 милиарда юана.

За сравнение, приходите на Tesla през 2024 г. бяха в размер на 97,7 милиарда долара, като компанията на Мъск достави общо 1,79 милиона автомобила, задвижвани от батерии. За разлика от ръст при BYD, годишните доставки на Tesla са намалели за първи път миналата година с 1,1%.

В последния си годишен доклад главният изпълнителен директор на BYD Ван Чуанфу каза, че компанията е претърпяла "бързо развитие" през миналата година.

"BYD се превърна в лидер в индустрията във всеки сектор - от батериите и електрониката до нови енергийни превозни средства, прекъсвайки господството на чуждестранни марки и прекроявайки новия пейзаж на световния пазар", каза той.

С последните си резултати BYD все повече предизвиква Tesla - някогашния доминиращ играч в сферата на електромобилите. BYD се стреми да продаде около 5,5 милиона автомобила тази година, включително 800 000 единици в чужбина, според лица, запознати с въпроса, предаде CNN.

Миналата седмица BYD представи ултра-бърза система за зареждане, която, според компанията, е способна да добави 250 мили обхват на своите електромобили само след петминутно зареждане, изпреварвайки технологията за зареждане на Tesla. Суперзарядните устройства на Tesla отнемат 15 минути за зареждане и осигуряват пробег от 200 мили.

В допълнение, BYD пусна усъвършенствана система за подпомагане на водача миналия месец за повечето от своите модели, без за това да се налагат допълнителни разходи. Анализатори казаха, че безплатният ъпгрейд на патентованата система "Божието око" увеличи натиска върху Tesla и други китайски производители на електромобили. За разлика от това, услугата за пълно самоуправление (FSD) на Tesla е достъпна за клиенти от САЩ срещу $99 месечен абонамент или еднократно плащане от 8000 долара,

"В крайна сметка Tesla може да се наложи да намали цената на FSD в Китай", посочи Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar. Tesla се бори да поддържа темпото на BYD в Китай, особено след като дългоочакваната услуга FSD остава в застой в страната, в очакване на регулаторно одобрение. Tesla се стреми към пълно внедряване на FSD в Китай тази година. Миналата седмица стартира ограничени безплатни изпитания на FSD в Китай, само за да ги спре до понеделник.

Китайските електромобили пък на практика са изключени от американския пазар поради митата. Но BYD доминира в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.

През 2024 г. BYD имаше дял в размер на 32% от общия пазар в Китай за продажби на нови енергийни превозни средства, който включва хибриди. Tesla пък заема само 6,1% от пазара, въпреки че е достигнала рекордно високо ниво по отношение на доставките, според Китайската асоциация за пътнически автомобили.

В същото време Tesla изпитва сериозни затруднения и в Европа, където продажбите ѝ се сринаха за втори пореден месец от началото на годината,  като компанията е продала около 40% по-малко автомобили на стария континента в сравнение с февруари 2024 г., според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Единственият показател, по който компанията Tesla на Мъск все още води, е пазарната ѝ оценка. Американският производител на автомобили струва около 800 милиарда долара въпреки силния спад на цените на акциите през последните седмици, който доведе до тяхно поевтиняване с около 38% тази година.

Китайската BYD има пазарна капитализация от "едва" около 157 милиарда долара.

Производителят на електромобили на Мъск също така прави повече пари на абсолютна база, като нетният доход на Tesla през миналата година е бил 7,6 милиарда долара.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна