Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Солиден спад на потребителските нагласи в САЩ и през март

Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ и личните финанси се влошиха рязко през март за четвърти пореден месец с оглед на отслабващия оптимизъм на потребителите за бъдещите доходи, по-мрачните им очаквания за бизнес условията, както и намаляване на тяхната увереност по отношение на заетостта, показват резултати от последно проучване на компанията Conference Board.

Индексът на потребителското доверие спадна през март до 92,9 пункта от 100,1 пункта през февруари (възходяща ревизия от предишна оценка за 98,3 пункта), докато пазарните очаквания бяха за по-умерено понижение до 94, пункта, като това е най-ниското ниво на индекса от януари 2021 г. насам.

Индексът на текущата ситуация, който измерва оценката на потребителите за настоящите условия за бизнеса и пазара на труда, спадна през март до 134,5 от 136,5 пункта, докато индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнеса и условията на трудовия пазар) се срина до 65,2 пункта от 72,9 пункта месец по-рано, достигайки 12-годишно дъно.

Спад на индекса на бъдещите очаквания под ключовото ниво от 80,0 пункта по принцип се счита за сигнал за предстоящата икономическа рецесия.

Графика на индексите на потребителски нагласи и на текущата ситуация


"Потребителското доверие се понижи през мат за четвърти пореден месец, падайки под сравнително тесния диапазон, който преобладаваше от 2022 г.", коментира старши икономистът на Conference Board Стефани Гишар, като добави:

"От петте компонента на индекса, само оценката на потребителите за настоящите условия на пазара на труда се подобри, макар и леко. Гледните точки за настоящите бизнес условия отслабнаха до почти неутрални. Очакванията на потребителите бяха особено мрачни, като песимизмът за бъдещите бизнес условия се задълбочи, а увереността относно бъдещите перспективи за заетост падна до 12-годишно дъно. Междувременно оптимизмът на потребителите за бъдещите доходи, който се държеше доста силен през последните няколко месеца – до голяма степен изчезна, което предполага, че притесненията за икономиката и пазара на труда са започнали да се разпространяват в оценките на потребителите за личните им положение".

Според Стефани Гишар, влошаване на потребителските нагласи "вероятно е в отговор на неотдавнашната нестабилност на финансовите пазари, като американците се настроиха негативно по отношение на фондовия пазар за първи път от края на 2023 г. насам".

През март само 37,4% от анкетираните очакват цените на акциите да се повишават през следващата година, което е спад от близо 10 процентни пункта спрямо февруари и с 20 процентни пункта от максимума, достигнат през ноември 2024 г. От друга страна, 44,5% очакват цените на акциите да се понижат, което е увеличение с 11 проценти пункта спрямо февруари и с над 22 пункта повече от ноември 2024 г.

Междувременно има поредно повишаване и на инфлационните очаквания, като 12-месечни инфлационни очаквания достигнаха 6,2% през март спрямо 5,8% през февруари, тъй като потребителите останаха загрижени за високите цени на основни продукти за домакинството като яйцата и въздействието на политиката на президента Тръмп по отношение на митата.

Делът на потребителите, които очакват рецесия през следващите 12 месеца, остана през март в 9-месечен връх. Делът на потребителите, които очакват по-високи лихвени проценти през следващите 12 месеца, пък се увеличи до 54,6% от 52,6% през февруари, докато делът на тези, които очакват по-ниски лихвени проценти, спадна допълнително до 22,4% от 24,1% месец по-рано.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна