Глобалните ръководители на германските автомобилни производители BMW и Mercedes, както и на гигантът за производство на чипове Qualcomm са сред чуждестранните бизнес лидери, които трябва да се срещнат с китайския президент Си Цзинпин тази седмица, заявиха източници на Ройтерс.
Планираната за петък среща в Пекин идва в момент, когато китайските власти се стремят да засилят връзките си с чуждестранни компании на фона на спад в инвестициите и пред лицето на митата на САЩ, насочени към втората по големина икономика в света.
Срещата е продължение на Китайския форум за развитие (CDF) от миналия уикенд, водещо бизнес събитие, на което тази година премиерът Ли Цян призова страните да отворят своите пазари и да се борят с "нарастващата нестабилност и несигурност".
Ли Цян също така обеща, че Китай ще провежда по-активна макроикономическа политика.
Ръководители на Apple, Pfizer, Mastercard, Cargill и други вече се срещнаха с представители на китайското министерство на търговията по време на CDF.
Честотата на срещите между чуждестранни ръководители и високопоставени китайски власти се увеличи през последния месец, след като официални данни показаха, че преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в азиатска държава са се сринали с 27,1% на годишна база в местна валута през 2024 г. - най-голям спад на ПЧИ от световната финансова криза през 2008 г. насам.
Мултинационалните фирми преместват производството си далеч от Китай в опит да диверсифицират веригите си на доставки и за да намалят рисковете за своите операции на фона на ескалиращото геополитическо напрежение.
Забавящата се икономика на Китай също изигра роля за спада на инвестициите, докато мащабните репресии срещу консултантските фирми и фирмите за надлежна проверка разтревожиха някои чуждестранни ръководители.
Пекин също така има желание да поправи отношенията си с глобалните бизнес лидери, за да помогне за предотвратяване на прекъсванията, предизвикани от митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп.
Китай остава един от най-големите пазари за германските автомобилни производители, включително BMW, Mercedes и Volkswagen, въпреки изтичането на пазарен дял към Tesla и китайските конкуренти, включително BYD и Xiaomi, отбелязва Ройтерс.
Предстоящата в петък среща на Си Цзинпин може да се окаже още по-важна след обявените от Тръмп мита от 25% върху вносните автомобили в САЩ, които трябва да влязат в сила на 3 април.
Германските автомобилни производители наскоро увеличиха усилията си да търсят технологични партньорства с китайски компании, за да подобрят конкурентоспособността на своите продукти там, посочва Ройтерс.