Продажбите на Tesla на ключови европейски пазари отбелязаха отново спад и през март, показват данни, цитирани от Ройтерс, които увеличават сигналите, че шофьорите избягват марката електрически автомобили на Илон Мъск като знак на протест срещи неговите политически възгледи и с оглед на засилващата конкуренцията от Китай.
Продажбите на нови електромобили на Tesla във Франция и Швеция спаднаха за трети пореден месец, което допринесе за най-ниските продажби за първото тримесечие в двете страни от 2021 г. насам.
"Никога автомобилна марка не е претърпявала такова глобално изпадане в немилост", посочи Куентин Уилсън, основател на британската кампания за електромобили FairCharge и собственик на Tesla.
Милиардерът Мъск, главен изпълнителен директор, близък съюзник на президента на САЩ Доналд Тръмп, предизвика полемика, след като сериозно "ухажва" крайнодесни партии в Европа, което засили спада при продажбите на Tesla преди дългоочакваното пускане на новия модел Y от среден размер SUV.
В отговор на десния му активизъм автомобилите и представителствата на Tesla се превърнаха в мишени за вандализъм. През последните дни бяха изгорени десетки коли, а шоурумовете бяха боядисани със спрей в няколко европейски града, включително Рим, Берлин и Стокхолм.
"Всички се срамуваме", каза Лука Дел Бо, президент и съосновател на клуба на собствениците на Tesla в Италия, който закупи първата си Tesla преди 10 години и в момента притежава Model 3 от 2022 г.
През март Tesla регистрира продажби на 3157 електромобила във Франция, 911 в Швеция и 2211 в Норвегия, намалявайки съответно с 36,83%, с 63,9% и с 1% спрямо миналата година, показват официални данни.
В Дания е имало 593 регистрации на нови Tesla, което е спад от 65,6%, а в Нидерландия те са намалели с 61% до 1536.
Тримесечните продажби на Tesla пък са намалели с 41,1% във Франция, с 55,3% в Швеция, с 12,5% в Норвегия, с 55,3% в Дания и с 49,7% в Нидерландия.
Пазарният дял на групата във Франция спадна до едва 1,63% през първото тримесечие на 2025 г. от 2,55% преди година.
Испания и Португалия се противопоставиха на тенденцията, като регистрациите на Tesla за март се увеличиха съответно с 34,3% и 2,1%. Но през първото тримесечие продажбите спаднаха съответно с 11,8% и с 25,7% въпреки ускоряващата се тенденция на електрификация на двата пазара, която доведе до увеличаване на пазарните дялове за някои китайски конкуренти на Tesla.
Анализаторите очакват данните от Италия и други европейски пазари да предоставят повече указания за глобалните данни за доставките на Tesla през първото тримесечие, които ще бъдат публикувани в сряда, както и потребителските настроения към марката.