Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пианистката Злата Чочиева - между класиката и джаза

Първият ѝ албум с оркестър включва клавирни концерти и джаз сюита

| Интервю

 Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records.

Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а след това и Моцартеума в Залцбург, където после проф. Жак Рувие я кани за асистент. 

От 2019 г. Злата Чочиева живее в Берлин - търсена концертна пианистка, партньор на легенди като Марта Аргерич, самата тя основател на фестивал и чест гост в журита на престижни конкурси, сред които и "Геза Анда" в Цюрих. 

Нейните солови албуми, които са поне пет дотук, винаги са с впечатляващи програми. Не прави изключение и новият компактдиск - първият с оркестър - записан в Глазгоу, Шотландия, през януари 2024 г. Избраните автори са Николай Римски-Корсаков, Сергей Прокофиев и Александър Цфасман. Партньори на пианистката са Шотланският симфоничен оркестър на Би Би Си и диригентът Карл-Хайнц Щефенс.

В рецензията си BBC Music Magazine отбелязва: "Злата Чочиева и Шотландският симфоничен оркестър на Би Би Си наелектризират в Прокофиев, точно както очароват и доставят удоволствие в останалите две творби."

Подробности за осъществяването на албума и за избора на произведения разказа специално за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" самата Злата Чочиева: 

Вторият концерт от Прокофиев винаги е бил един от най-най-любимите ми от целия клавирен репертоар – аз моят е доста голям, свирила съм около 60 концерта за пиано. Но този Концерт за пиано №2 на Прокофиев е пиеса, която чувствам особено специална. Голямата ми мечта беше да мога да го запиша. Другите две творби в албума са по-малки като мащаб, но са като перли в пианистичния репертоар – това са Концерт от Римски-Корсаков и Джаз сюита от Цфасман.

Концертът за пиано на Николай Римски-Корсаков не е много популярен, което, надявам се, ще се промени с времето, защото е чудесен шедьовър, който определено заслужава внимание. Едночастен е, което до голяма степен е вдъхновено от клавирните концерти на Ференц Лист. Уникалността му е в използваната тема от руска народна песен, с която композиторът сякаш пътешества – разработвайки и варирайки я, променяйки я от различни гледни точки. Той показва огромно майсторство в този монотематизъм и е възхитително да открием колко различно може да звучи една фолклорна тема, изсвирена от пианото и от оркестъра. Смятам, че този концерт е много пианистичен, което е доста изненадващо, защото Римски-Корсаков не е бил пианист.

Обичам тази творба, защото тя ми носи много ярки спомени за първата ми среща с големия пианист, диригент, композитор и изобщо най-великия музикант за мен – Михаил Плетньов. През 1998 г. той ме покани да свиря с неговия Руски национален оркестър в Москва. И именно Римски-Корсаков беше концертът, който ме помоли да изпълним. Така че това произведение е стар и скъп мой спътник и приятел. Имам специални спомени за срещата с моя герой Михаил Плетньов, който после ме покани да уча при него. Това бяха три невероятни години и сега смятам, че всичко, което мога и знам за пианото и за музиката, идва от него – с вдъхновението, подкрепата и знанията той изигра огромна роля в живота ми и в собствената ми представа за бъдещото ми развитие като музикант. Плетньов ми показа какво трябва да представям като артист и подпомогна трансформацията ми от ученик към професионален музикант, за което винаги ще съм му благодарна.

Джаз сюитата от Цфасман също е сравнително непозната. Става дума за Александър Цфасман – първият човек, който представя американска музика и джаз в Съветския съюз. Той сформира джаз оркестър, който свири негови пиеси, защото е изключителен композитор, до голяма степен вдъхновен от Гершуин. Цфасман е също страхотен пианист, много ценен от Шостакович и останалите руски пианисти. Бил е ученик на Блуменфелд – учителя на Хоровиц. Именно Цфасман представя за първи път в Съюза „Рапсодия в синьо“ на Гершуин. 

Било е невероятно време, затова на мен ми се искаше да пресъздам тази епоха – периодът от края на XIX век до 40-те години на XX – само 60 години, но така богати на музика с толкова различен стил и маниер – от клавирния концерт на Римски-Корсаков през Втория на Прокофиев до джаза на Цфасман. За мен това време е невероятно с тези толкова уникални стилове - сякаш различни светове! Точно това исках да покажа на моята публика, като се опитам да представя тези различни светове от съвсем различни ъгли. Надявам се да ви харесат.

Цялото представяне чуйте в звуковия файл. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна