За българската диригентка Деляна Лазарова 2025 продължава да носи добри новини и престижни покани. Освен основе гост – диригент на Симфоничния оркестър в Юта, тя бе поканена да поеме този пост и за един от оркестрите в семейството на Би Би Си. А в края на април при обявяването на програмата на BBC Proms, нейното име също се оказа под светлините на прожекторите и на 10 септември тя ще дебютира на престижния форум. Ето какво разказа тя по този повод специално за слушателите на "Метроном".
"Това е огромна чест за всеки диригент, изобщо за всеки музикант и една мечтана сцена за мен, Много съм щастлива, защото в момента, в който от Шотландския оркестър на Би Би Си ми предложиха договор за главен гост – диригент, те ме поканиха и да дирижирам един от техните три концерта на BBC Proms. Единствено трябваше да пазим тайна до официалното излизане на програмата. Вълнуващо е, че ще работя с една невероятна виолончелистка, Анастасия Кобекина, а и програмата е чудесна – започваме с Лили Буланже, една прекрасна 5-минутна творба, наречена "Пролетно утро", след това Първия концерт за виолончело на Шостакович и на финала – Втората симфония на Рахманинов, любима и за мен и за оркестъра, при това в цялостната й пълна версия"
Разговаряме с Деляна Лазарова между репетициите за концерта, който дирижира в Тенерифе със солист Светлин Русев. Питаме я за другите оркестри, с които има ангажименти – "това лято е моят японски дебют, ще работя два оркестъра – в Токио и в Осака; връщам се за два фестивала в САЩ, а само след седмица ще дирижирам за първи път Радиооркестъра на Франкфурт, отново с предизвикателна програма – виолончеловия концерт на Дютийо и Втората симфония на Бетовен".
Животът й е низ от пътувания, отстрани може да изглежда прекалено напрегнат, но за Деляна Лазарова да работи всекидневно с музика, която обожава – "а най-хубавото е, че няма таван, защото изучаването и проникването в дълбочина в дадена творба никога не спира". От гласа ѝ струи вълнения и щастие. Работи това, което обича и го прави с отговорност и достойно.
"Да си диригент е комплексна професия. Диригентът трябва да е преди всичко добър музикант, защото хората в оркестъра владеят инструментите си на високо ниво, на мен ми помага много, че съм била цигуларка, свирила съм в оркестър и знам какво е да си от другата страна. Диригентът трябва да е любопитен, защото работата по партитурите никога не спира, да е малко историк и музиковед, да знае кога е написана дадена творба и какво е било времето. Диригентът трябва да е нещо като рекламен агент или мотиватор, да вдъхва кураж на оркестъра и музикантите в него, че могат да звучат още по-добре. Защото ние не произвеждаме никакъв звук, те го правят".