Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище.
Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха темата за ценностите и добродетелите с темата религия в сякаш подразбираща се обвързаност (или взаимна заменяемост), а министерството побърза да организира дискусия по темата с подбрани участници.
Така наречената "дискусия" се проведе на 24 април, а очевидните проблеми, които тя извади на показ, доведоха до неколкократни промени в наименованието на въпросния учебен предмет, на срока за въвеждането му, характера му и профила на хората, които ще го преподават. В крайна сметка още нищо не е ясно, но темата разбуни духовете, предстоят граждански протести срещу навлизането на религията в светското училище, започна настройване на учители, родители, граждани… изобщо декларираните благи намерения засега пораждат предимно недоумение, подозрения, разделение и възмущение.
Няма как да не направи впечатление липсата на научни доводи и изследвания за необходимостта от въвеждане на нов учебен предмет, невключването на науката и учените в обмислянето, планирането и евентуалното осъществяване на замисъла. А това е меко казано недопустимо при това в сфера, от която зависи бъдещето на обществото ни – образованието и възпитанието на децата на България.
Затова в рубриката "Всичко за образованието" даваме думата тъкмо на непотърсените и нечути изследователи и специалисти в областта на образованието и научните дисциплини, имащи отношение към ценностите, добродетелите и религиите като част от човешката цивилизация.
Проф. Веселин Дафов, ръководител на катедра "Философия" във Философския факултет на Софийския университет, коментира ефекта от така повдигнатата пред обществеността тема за религията и добродетелите като учебен предмет и споделя виждането си за естеството на добродетелите, правото на "особена позиция" на институции и лица при "преподаването" им, за доказания от опита и научното познание начин децата да бъдат възпитани в духа на основните човешки ценности.
Чуйте целия разговор в звуковия файл