Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че експертите от МОН ще се опитат – съдържанието за 6. и 7. клас, когато е най-трудно за учениците, да бъде качено в по-горен клас.
"Тогава виждаме най-голямо влошаване на резултатите и най-голяма демотивация", посочи той пред bTV.
"Учениците и учителите препускат, няма време за затвърждаване на знания, демотивират се, губим една част от учениците за математика и природни науки", обясни още министърът.
Според него в момента най-големият проблем са слабите резултати по математика и природни науки, по специално по физика и химия.
"Затова трябва да увеличим часовете по математика и природни науки. В момента нашите ученици най-много учат чужд език. Часовете по чужд език са повече от тези по математика и природни науки, взети заедно и повече от тези по български език и литература. Целта е да балансираме. Разбира се, че не трябва да се отказваме от чуждите езици, но ние прекалено много залитнахме към тях", смята той.
По думите му, друга грешка на системата, е че програмите по профилиращите предмети са твърде амбициозни – свален е материал от висшето образование.
"Така се наложи да се свали учебно съдържание надолу при намалени часове и се струпа много материал. Може да се откажем от част от профилираната подготовка. Убедени сме, че за днешните ученици, които ще бъдат активни на пазара на труда през следващите 4-5 десетилетия, е по-важно да имат широката образователна основа. Просто професиите на бъдещето ще изискват по-комплексен микс от знания и умения, ще изискват по-голяма адаптивност и постоянна смяна не работни места, а на професии", коментира Вълчев.
Министърът обяви, че има вече подготвен вариант за промени в учебните програми, който вероятно ще бъде представен за обществено обсъждане следващия месец.
"Ако вземем решение за промяна в рамковите учебни планове за гимназиален етап, то ще бъде от учебната 2026/2027 г.", уточни той.
От думите му стана ясно, че идеята е да се увеличат часовете по математика и природни науки, по български език, литература и малко по география и история, но без да се увеличава учебно съдържание.
Обмисля се също и връщането на структурата, която предполага завършване на основното образование в 8. клас, за да се облекчат програмите в прогимназиалния клас и да не се започва от толкова рано с профилирането.
"Но това е краткосрочната реформа. Дългосрочно готвим промяна в учебните програми – концептуално нови програми, които да бъдат насочени към компетенции. Надявам се да ни стигне времето за тази реформа", посочи министърът на образованието.
МОН разясни: Няма решение за връщане към завършване на основно образование в 8. клас
Красимир Вълчев обясни още, че последните идеи за предизвикалото полярни мнения и дори протести задължително изучаване на религия в училище, предвижда часът да е задължителноизбираем и една от трите опции да е час по "Добродетели и етика".
Шествие в подкрепа на идеята за въвеждане в училищата на час по религия се проведе в София