Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Повишение на продажбите на нови автомобили в ЕС през април с 1,3%, спад в България с 4,6%

Срив на продажбите на Tesla с 52,1% въпреки ръст на общите продажби на електромобили в ЕС с 34,1%

Снимка: БГНЕС

Продажбите на нови автомобили в ЕС през април се повишиха с 1,3% до близо 925,4 хил. броя спрямо година по-рано, а от началото на 2025 г. се понижиха с 1,2%, докато регистрираните нови автомобили в България отбелязаха спад с 4,6% през април до 4008 броя и с 0,6% през първите четири месеца на настоящата година до 15,615 хил. броя, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).

Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)


През периода януари - април 2025 г. делът на електрическите автомобили в ЕС се повиши до 15,3% от много ниската база от 12% през същия период година по-рано, докато делът на хибридните автомобили достигна 35,3%, оставайки най-предпочитания избор сред европейските купувачи на нови коли.

Същевременно, комбинираният дял на бензиновите и дизелови автомобили в ЕС спадна през първите четири месеца на 2025 г. до 38,2% от 48,4% през същия период година по-рано, показват данните на ACEA.

Продажбите на нови електромобили в ЕС скочиха през периода януари-април с 26,4% до 558 262 броя, достигайки пазарен дял от 15,3%, като три от четирите най-големи автомобилни пазара в ЕС формират 63% от регистрацията на всички нови електромобили - Германия (с 42,8%), Белгия (с 31,3%) и Нидерландия (с 6,4%), докато във Франция беше отчетен спад с 4,4 на сто.

В същото време обаче продажбите на електромобили от американската компания Tesla се сринаха през април с 52,6% до едва 5475 броя, а през първите четири месеца на 2025 г. - с цели 46,1 на сто, с което пазарният дяла на компанията на Илон Мъск се сви до едва 1,1% спрямо 2,1% година по-рано.

Интересът към електромобилите на Tesla в Европа спадна драматично от началото на годината с оглед отявлените вербални намеси в европейската политика на Илон Мъск, който е приближен на президента на САЩ Доналд Тръмп и с ръководни функции в неговата администрация.

Регистрацията на нови хибридни автомобили през април пък нарасна с 20,8% спрямо година по-рано благодарение на скок във Франция (с 44,9%), Испания (с 35,8%), Италия (с 15%) и Германия (с 11%), докато продажбите на нови plug-in хибридните електромобили се повиши в ЕС със 7,8% след силен скок в Германия (с 46,6%) и в Испания (с 42,8%), което повиши дела има до 7,9% от 7,2% годишна по-рано.

В България продажбите на нови електрически автомобили се повишиха през април с 10,8% (със 144 броя), а на хибридните електромобили - с цели 141,1% (със 176 броя), докато продажбите на plug-in хибридния електрически автомобили се повишиха с 8,6% (с 38 броя).

Регистрацията на нови бензинови автомобили в ЕС се сви през първите четири месеца на годината с цели 20,6%, което доведе до намаляване на техния дял до 28,6% от 35,6% през същия период на 2024 г. Продажбите на дизелови автомобили пък се свиха с 26,4% спрямо година по-рано, което намали техния дял на автомобилния пазар до 9,6 на сто.

Тази тенденция в ЕС се потвърждава и от данните на ACEA за България, като продажбите на нови бензинови коли се свиха в нашата страна през януари - април с 0,7% до 12 549 броя, а на дизеловите автомобили - с 12,7% до 1777 броя.

Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС


Междувременно водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха смесено представяне по отношение на регистрацията/продажбата на нови автомобили през април 2025 г., като "Фолксваген" отчете нарастване на продажбите с 2,9% спрямо година по-рано, запазвайки най-голям пазарен дял от 27,8% (спрямо 27,4% през април 2024 г.).

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) увеличи продажбите през април с 1,1%, запазвайки своя пазарен дял в ЕС от 11,1%.

Пореден спад през април с 1,1% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot, което сви неговия пазарен дял в ЕС до 16,3% (спрямо 16,7% през април 2024 г.).

Повишение през април с 9,8% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше регистрирано по-слабо увеличение с 0,7 на сто.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени