Доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК, и Младен Стефанов, заместник-директор на 152-ро училище "Христо Ботев", коментират в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Фестивала на училищните медии, който бе организиран и проведен във ФЖМК.
Доц. Жана Попова: "Оказва се, че има над 50 училища в страната, които правят училищни медии. Моето предположение беше, че ще бъдат най-много подкастите и то видеоподкастите, но не е така. Всъщност учениците правят много вестници, много радио, над 10 училищни радиа.
Интересуват ги много теми като дезинформация. Първият ден на фестивала те самите поведоха тази тема. Как да проверяваме, какво се случва с телевизиите в момента, какво гледат или не гледат. Изключително им е неприятно в медиите, когато всички новини са само "черни новини". Катастрофите без решение на проблема.
Младен Стефанов: "В нашето училище вече доста години се занимаваме с изработване на мултимедийни продукти. Това датира още от 2015 година, когато започнахме съвсем аматьорски с един филм, който направихме за 150-ата годишнина, с една абсолютно аматьорска камера и така постепенно, постепенно започнахме да развиваме нашата училищна медия. Всъщност, първо създадохме една група по интерес и школа за таланти, където учениците започнаха да правят различни неща.
Постепенно започнахме да правим все повече видео, включително и няколко подкаста направихме. Имахме вече училищно радио в училище, което функционираше. И постепенно нещата започнаха да се случват. Изградихме училищна физическата среда, и в момента си имаме звукозаписно студио, видеостудио, където ние всъщност с учениците можем да създаваме дигитално съдържание. И изключително важно, едно от основните неща, които искаме да правим, изключително важно е учениците да не са просто ползватели, а да бъдат създатели."
На каква тема правят съдържание учениците
Младен Стефанов: "Бяхме направили една рубрика Teen Life, която започнахме да представяме различни хора, различни места. Много неща всъщност ги интересуват младите хора. Реално много неща ги интересуват, но понякога може би те не могат и да ги изкажат или поне не искат да споделят.
Ние, като учители, насочваме младите. Ние не трябва да сме просто учители, трябва да сме и ментори. И в момента, след като направихме нашата училищна медия и школа за таланти в училището, след това естественото нещо, което направихме, е една иновация, дигитални изкуства в туристическата анимация, защото в нашето училище се учи туристическа анимация.
И всъщност учениците започнаха да правят видео-аудио-уебсайтове, фотографии за определени туристически обекти. И това са техни годишни проекти. Започнахме да ходим по различни туристически обекти, които ние да представяме по този начин чрез създаване на дигитално съдържане. И видяхме как те започват да се интересуват от тези неща.
В момента правим един много интересен проект за каменните скулптори в Бистрица, които всъщност не са изобщо популярни. И сега ние издирваме каква е историята им и ученици от 8-и клас търсят информация. Това е много полезно, защото, когато на един ученик му се наложи да изпраща имейли, да пише дори до министъра... мисля, че това го учи на много неща."
За най-интересните участници във фестивала и защо младите хора ще продължат да четат книги – чуйте в звуковия файл.
Снимка – БНР