Борислава Зашева е училищна психоложка и семейна терапевтка. В рубриката "Всичко за образованието" тя коментира причините за възникване на конфликти в детска и училищна среда, често погрешната реакция на възрастните и споделя опит и препоръки за действията и поведението им при подобни ситуации.
"Конфликтът е среща на различия, среща на различни гледни точки, това е място, в което има необходимост да се уточнят границите и нуждите на хората като цяло – деца или възрастни… Конфликтите може да бъдат решени конструктивно, може да бъдат решени и по негативен начин… агресивни прояви, насилствени прояви. И когато децата нямат умения да се справят с конфликтите, тогава те започват с тези деструктивни прояви…", казва специалистката.
Тъкмо неразбирането за причините, довели до сблъсък между децата и тийнейджърите, стигащ понякога до по-крайни прояви, е причина възрастните да не реагират по подходящ и резултатен начин. Рязкото прекъсване на спора, търсенето на "виновен", наказанието не оставя възможност за конструктивно решаване на конфликтите.
Опитът на психолога със семейства и в училище показва, че има начини конфликтите да бъдат "отработени" без страните в тях да се почувстват унизени, уязвени или неразбрани. Нещо повече, когато това се случва още в детска възраст, самите деца усвояват поведение и стъпки за преминаване през конфликтните ситуации, които са неизбежни в живота на всеки от нас. Това им помага да установяват здрави връзки и да общуват успешно.
Борислава Зашева споделя интересна училищна практика за медиация при конфликтни ситуации, в която са включени самите ученици. За съжаление учителите в момента са претоварени от водене на излишна документация, изпълняване на нормативи, обемист и тежък материал за преподаване, което не им оставя време и енергия за спокойна и разумна работа за предотвратяване и преодоляване на конфликти. Тези, които обаче намират начин да го правят, виждат, че усилието си струва, казва психоложката.
Санкциите, които изглежда са "решението", което се предлага от МОН и учителските синдикати за справяне с неприемливи прояви на учениците, няма да помогнат на децата да се справят по-добре с конфликтите и да бъдат по-добри хора, убедена е специалистката. Според нея санкцията е краен вариант и по-скоро сигнал към родителите, че има проблем с детето им.
Чуйте интервюто в звуковия файл.