Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училищен психолог: Децата се нуждаят от конфликти

Борислава Зашева
Снимка: личен архив

Борислава Зашева е училищна психоложка и семейна терапевтка. В рубриката "Всичко за образованието" тя коментира причините за възникване на конфликти в детска и училищна среда, често погрешната реакция на възрастните и споделя опит и препоръки за действията и поведението им при подобни ситуации.

"Конфликтът е среща на различия, среща на различни гледни точки, това е място, в което има необходимост да се уточнят границите и нуждите на хората като цяло – деца или възрастни… Конфликтите може да бъдат решени конструктивно, може да бъдат решени и по негативен начин… агресивни прояви, насилствени прояви. И когато децата нямат умения да се справят с конфликтите, тогава те започват с тези деструктивни прояви…", казва специалистката.

Тъкмо неразбирането за причините, довели до сблъсък между децата и тийнейджърите, стигащ понякога до по-крайни прояви, е причина възрастните да не реагират по подходящ и резултатен начин.  Рязкото прекъсване на спора, търсенето на "виновен", наказанието не оставя възможност за конструктивно решаване на конфликтите.

Опитът на психолога със семейства и в училище показва, че има начини конфликтите да бъдат "отработени" без страните в тях да се почувстват унизени, уязвени или неразбрани. Нещо повече, когато това се случва още в детска възраст, самите деца усвояват поведение и стъпки за преминаване през конфликтните ситуации, които са неизбежни в живота на всеки от нас. Това им помага да установяват здрави връзки и да общуват успешно.

Борислава Зашева споделя интересна училищна практика за медиация при конфликтни ситуации, в която са включени самите ученици. За съжаление учителите в момента са претоварени от водене на излишна документация, изпълняване на нормативи, обемист и тежък материал за преподаване, което не им оставя време и енергия за спокойна и разумна работа за предотвратяване и преодоляване на конфликти. Тези, които обаче намират начин да го правят, виждат, че усилието си струва, казва психоложката.

Санкциите, които изглежда са "решението", което се предлага от МОН и учителските синдикати за справяне с неприемливи прояви на учениците, няма да помогнат на децата да се справят по-добре с конфликтите и да бъдат по-добри хора, убедена е специалистката. Според нея санкцията е краен вариант и по-скоро сигнал към родителите, че има проблем с детето им.

Чуйте интервюто в звуковия файл.

Снимка – личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени