Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мобилното приложение еЗдраве изисква ново сдвояване при смяна на апарата

20% ръст на пациентски сигнали благодарение на електронните досиета

Над 190 хиляди граждани към момента разполагат с мобилното приложение

9
Ивайло Стойчев, Александра Георгиева и д-р Велик Григоров
Снимка: Гергана Хрисчева

Как се развива електронното пациентско досие и приложението еЗдраве - това е темата в рубриката на БНР - "Вдъхновяващи хора в не вдъхновено време" и гости са - Александра Георгиева - директор Дирекция "Връзки с обществеността" в НЗОК, д-р Велик Григоров - директор Дирекция "Контрол на дейността по задължителното здравно осигуряване" в НЗОК и Ивайло Стойчев - мениджър проекти в екипа на Информационно обслужване

Колко са здравноосигурените, които вече имат достъп до пациентското си досие

"Над 190 хиляди граждани към момента разполагат с мобилното приложение еЗдраве. 50 на сто от тях са сдвоени с електронен подпис, а останалите 50 на сто са посетили офис на Информационно обслужване, РЗИ, РЗОК или НЗОК, съобщи за БНР Ивайло Стойчев, мениджър проекти в екипа на Информационно обслужване. 

Ивайло Стойчев - мениджър проекти в екипа на Информационно обслужване

Какви недостатъци се отчитат във връзка с приложението еЗдраве

"Това, което гражданите отчитат най-вече като недостатък е достъпността на приложението само чрез електронен подпис ( квалифициран ел. подпис, облачен подпис). Но многократно сме казвали, че това е заради сигурността на чувствителната здравна и медицинска информация, това е по изискване и на Европейския регламент за здравните данни. Това са двата начина - чрез подпис или на място в офис на здравната институция, които до момента са регламентирани за получаване на достъп по еЗдраве. 

Имаме идеи и се надяваме скоро да бъде реализиран Проектът на електронната идентификация, което ще даде нова възможност гражданите да достъпват до еЗдраве по по-лесен начин, поясни още Стойчев. 

Д-р Велик Григоров - директор Дирекция

Какви са най-честите нарушения, които се разкриват, след като пациенти сигнализират за тях, посредством пациентските си досиета

"138 сигнали за първото 6 месечие на годината са постъпили от граждани за нарушения в Извънболничната медицинска помощ, посредством вписаното в пациентските им досиета. Те касят изпълнители на ИЗБМ и на Дентална помощ. По тях от ЦУ на НЗОК да извършени 13 проверки, другата част са препратени към съответните РЗОК или са били подадени директно там от пациентите, каза за БНР д-р Велик Григоров, директор Дирекция "Контрол на дейността по задължителното здравно осигуряване" в НЗОК.

Най-често установяваните нарушения са за подадена невярна информация от изпълнителите на извънболнична медицинска помощ - общопрактикуващи лекари, специалисти или дентални лекари. Като тя е подадена невярно както към пациентското досие, така и към персонализираната информационна система на НЗОК. Проверки се правят на всички сигнали. 

21 сигнала за първото шестмесечие на тази година са постъпили в ЦУ на НЗОК за нарушения в болничната медицинска помощ. По линия на ЦУ на НЗОК са установени нарушения в три болнични заведения, за отчетена, но неизвършена лечебна дейност. Наложени са санкции като частично прекратяване на договорните отношения с НЗОК според ЗЗО и НРД в частта Медицински дейности. 

Най-честите други нарушения са искане за плащания от пациента, неспазване на алгоритъма на клиничната пътека, неспазване на болничния престой, като най-тежки от финансова гледна точка са нарушенията за отчетена дейност, изследвания, които обаче не са извършени, но това все пак не са най-честите случаи според сигналите. 

При тези сигнали гражданите се поканват за съдействие и те декларират или доказват пред контролните органи, че дейността не им е била извършена, това е част от контролното производство. Като например, те могат да докажат, че са били на работа във времето, когато е описано, че са били в болница или на зъболекар, например. 

След старта на еЗдраве през септември 2014 година имаме с 20 на сто ръст на подадените от пациентите жалби за нарушения в болничната и извънболничната система, обобщи д-р Велик Георгиев.


Кои медицински лицата или служби имат или се очаква да имат достъп в бъдеще до електронното пациентско досие

Освен пациента, от миналата година достъп имат ОПЛ до електронните досиета на пациентите от своята листа. Също достъп до тях имат и органите на медицинска експертиза и издаващите ТЕЛК, но този достъп е временен, той се активира при подаване от пациента на направление от личния му лекар за съответното заболяване, за което се изисква ТЕЛК при тези специалисти. След издаване на решението за ТЕЛК, достъпът се прекратява. 

Това улеснява и пациентите, защото те вече подават и всички необходими документи за освидетелстване по електронен път. Мога да обобщя, че този процес доста ускори издаването на ТЕЛК решенията, а самите комисии вземат по-адекватни решения, целият процес е електронен и видим за пациента, поясни още Стойчев. 

Засега достъп до пациентското досие нямат специалистите от болничната и извънболничната помощ. Тези специалисти имат достъп само до това, което те са извършили за даден пациент през тяхната практика или болнична помощ. 

Но ние ще отравим предложение до съсловните организации и тези специалисти да имат възможност за достъп до пациенските досиета - какъв точно и дали след съгласието на пациента, предстои да се дисуктира, каза още експертът от ИО. 

Как българин в чужбина също да получи достъп до еЗдраве

"Може да има достъп посредством единствено чрез електронен подпис, защото нямаме офиси за целта в чужбина, поясни Ивайло Стойчев.

Защо губиш достъпа си до пациентското си досие, ако смениш мобилния си апарат и какво следва

"Това е така, защото приложението разпознава мобилния апарат и при загубата му, кражбата му или смяната с нов апарат, трябва отново да се сдвоиш за достъп до еЗдраве. Не би могло по номера на телефона да се сдвоиш, без да посетиш офис. Както и няма никаква опасност мобилните оператори да достъпят здравната информация на пациента. 

А мейл и телефон се изисква от гражданите при сдвояването в офис, за да може в случай на открадване на телефона, на загуба, нашите експерти при молба от човека да могат и деактивират приложението му, уточни Стойчев.

Колко кампании са проведени досега, за да могат хората без електронен подпис да получат достъп до досиетата си 

"Две мащабни кампании са направени досега. Те са съвместно с МЗ и ИО и нашите регонални офиси. 

Посредством кампаниите на МЗ всяка седмица в над 40 населени места има възможност всеки, който пожелае, да получи достъп до мобилното приложение еЗдраве чрез сдвояване на място, без да се налага той да ходи до дадена институция, като тази кампания ще продължи до края на септември, с надеждата да бъде удължена още от МЗ, каза още Ивайло Стойчев.

Целта ни е да се удължи с посещения в най-млаките градове и села в страната, където няма офиси на здравните институции, допълни експертът. 

Александра Георгиева - директор Дирекция

"Започнахме нещо ново от НЗОК, покрепени от управителя доц. Петко Стефановски и Информационно обслужване, като посещения в домове за възрастнив столицата, за да им поясним техните здравни права, както и да им помогнем с получаването на достъп до пациентското досие за хората, които притежваха смарт телефони. 

В началото възрастните хора бяха изненадани, но когато разбраха за какво става дума, любопитството им беше огромно, разказа за БНР Александра Георгиева, директор Дирекция "Връзки с обществеността" в НЗОК. 

НЗОК започна беседи за здравните правата в домовете за възрастни хора

"От септември ще посещаваме и младите хора във ВУЗ-оте, а през октомври и учениците от горните класове, за да им разкажем за здравните права. Срещите с възрастните хора от домовете ще продължат и в страната, посредством РЗОК-та по места, допълни Георгиева.

Нека припомним, че през последната година НЗОК се прояви като една от най-интерактивните държавни институции. Беше създаден Ютуб канал, Тик ток канали, информацията на сайта и на ФБ страницата на институцията се обновява непрекъснато, а видеата с известни личности привличат хората. В тази връзка Александра Георгиева допълни:

"Предстоят и нови дигитални решения и изненади в тази посока. Защото се оказа, че има огромен "глад" за такава информация, точно затова от пиар отдела на НЗОК създадохме рубриката "НЗОК за теб". С нея започна всичко, тя ни показа от какво имат нужда хората. 

НЗОК с информационни беседи за здравноосигурителните права на възрастните хора от домовете

НЗОК като кауза

Благодарим на всички хора на изуството, които безплатно и безрезервно участват в нашите видеа и послания! За да чуят хората и да е ясно, че информацията за нашето здраве е най-важна, каза още Георгиева.

Тя добави, че от септември на пет нови платформи ще тръгнат информационни видеоматериали с експерти от Здравната каса, които в детайли ще разказват по важните здравни теми.

Какво най-често питат хората по време на тези кампании

"Хората питат най-често защо дадена дейност им липсва в досието, тоест защо не е била подадена от съответното лечебно заведение към НЗОК. Затова апелирам към тях, и те да изискват от изпълнителите на медицинска дейност, частни или държавни лечебни заведения, лаборатории, аптеки, медицински лица да вписват всичко извършено към НЗИС. За да могат здравните пациентски досиета да бъдат пълни, защото всичко това е в помощ в правилното бъдещо лечение на тези пациенти. 

Хората преглеждат в еЗдраве най-често информацията за извършените им Прегледи, след това раздел Ваксини, особено от родителите за своите деца, също се гледат разделите - Електронни рецепти и Хоспитализации. 

Здравнонеосигурените, които също имат право на еЗдраве, могат да сигнализират за нарушения за некоректно изпълнена медицинска помощ. 

Важното е, че всички работим с една обща цел - повече граждани да получат достъп до електронните си здравни досиета, обобщи темата Ивайло Стойчев от Информационно обслужване.



Още в интервюто на Гергана Хрисчева с Александра Георгиева, д-р Велик Григоров и Ивайло Стойчев в рубриката на БНР - "Вдъхновяващи хора в не вдъхновено време".

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна